Study Guides (248,683)
United States (123,475)
RELS 170 (4)
all (3)
Final

RELS170 Exam Notes 3

7 Pages
122 Views

Department
Religious Studies
Course Code
RELS 170
Professor
all

This preview shows pages 1 and half of page 2. Sign up to view the full 7 pages of the document.
Description
Unit III: Myths of the Mortal Heroes  12/12/2013 Euripides’Hekabe  (Hecuba)  Euripides (484­406 BCE): his lifetime coincided with the rise and fall of Athens as the most powerful city­ state polis ), and much of his career coincided with the Peloponnesian War (431­404 BCE). Much of  Euripides’ work is implicitly critical of the war. He uses mythic wars (Trojan and Theban wars) to reflect on  the nature and effects of war in his own time. He is thought of as the most negative author.  Anne Carson’s preface to Hekabe focuses on the “unpleasantness” of Euripides. She says that his writing is  “a matter of technique as well as topic.” Carson focuses on the following elements of Euripides’ writing:  Organization of action: no satisfying shape or outcome No clear moral issue or outcome: is revenge justice, and does it restore balance?  Lack of a satisfying plot: it begins at the end and unravels itself to a condition devoid of moral, emotional, or  aesthetic content.  Lack of a recognizable hero: Hekabe’s suffering is off the human scale; there is nowhere for her to go but  out of the species.  Compared to Homeric epics: the shape of the plots, different forms of heroism, and the values of aretē,  timē, kleos, and aidōs are present.  Women’s weapons:  “Numbers combined with cunning”  The use of children Brooches as weapons Wholesale condemnation of the species  The last scene ofHekabe  is ironic, because Polymestor, blinded, turns into the prophet, and Agamemnon  prays to “see all things happy in our houses;” there is a metaphor of the “rape” of the city.  The towers of the city represent the women’s head coverings  Summary of  Hekabe Polyxena, Hekabe’s last surviving daughter, is fated to be killed as a blood sacrifice to Achilles at his tomb.  Odysseus comes to take Polyxena to her death, ignoring Hekabe’s pleas to spare her daughter. Then,  Talthybius (a messenger) comes and tells of Polyxena’s heroic death. Afterwards, the body of Polydorus  (Hekabe’s son) is brought to Hekabe after being found washed up by the waves. Hekabe decides to avenge  her children’s deaths, but first asks Agamemnon to help her. He agrees. Polymestor (king of Thrace), who  was the guardian and eventual murderer of Polydorus, comes and fakes like he wants to know about how  Hekabe is doing. Though Hekabe knows what Polydorus has done, she acts nice and tells Polymestor that  she knows of a bunch of treasure, and then convinces him and his sons to come into her tent for more  treasure. With the help of her slaves, Hekabe brutally murders his sons and blinds Polymestor. Agamemnon  puts Hekabe and Polymestor on trial for the act, and decides that Hekabe was just in her actions. Then,  Polymestor foretells the deaths of Hekabe (by drowning) and Agamemnon (by his wife, Clytemnestra).  Unit IV: Roman Myth 12/12/2013 Classics is the study of the Greek and Roman languages and cultures. The Greeks and Romans spoke  related (Indo­European) languages and worshipped similar gods. They had interconnected histories –  Rome conquered Greece eventually, but adopted Greek models in art and literature. Romans adapted  many Greek myths about the gods; original Roman myths were mostly about the founding and early history  of Rome (ex. theAeneid ).  Review of the gods:  Zeus = Jupiter/Jove Hera = Juno Athena = Minerva Poseidon = Neptune Artemis = Diana Demeter = Ceres Aphrodite = Venus  Ares = Mars Hermes = Mercury Hephaestus = Vulcan  Dionysus (Bacchus) = Liber Hestia = Vesta  Apollo = Apollo  There are 2 myths of Rome’s founding, including the myth of Romulus and Remus, and then the myth of  Aneas, a founding hero of the Romans whose origins are in Greek myth as a Trojan.  Virgil is the author of the neid , which was completed in 19 BCE. During Virgil’s time, civil wars were  going on (transition from a Republic to an Empire). It was written for enjoyment.  In the Aeneid, the subjects of Dido (the queen of Carthage; also called Elissa) are referred to as  Carthaginians, Tyrians (from Tyre), Sidonians (from Sidon), Phoenicians, and Libyans. The  Trojans are also called Phrygians, Teucrians, and Dardinians.  Aeneas is a representation of Augustus, and Dido is a representation of Cleopatra VII.  The Aeneid  is an epic of Rome’s origins. There are echoes of Homer throughout this epic. First, the hero  meets a young woman (Aeneas meets Venus in disguise, Odysseus meets Nausicaa and then Athena).  Also, the hero’s goddess/patron appeals to the king of the gods in both. Then, the hero finds evidence of his  own fame in both. Regarding both Odysseus and Aeneas, they are both heroes of the Trojan War and are  forced to wander for years afterwards (with different goals – homecoming v. finding a home). Each has a  divine enemy and a divine patroness, and each tells part of his own story. However, there is a contrast  between the two heroes’ self­presentation. ThAeneid  is a form of classical antiquity – there is the re­use  of classical characters, plots, imagery, and language, a blend of homage and renewal, and sometimes  subversion.  Unit IV: Roman Myth 12/12/2013 Aeneas is a descendent of Trojan kings: Dardanus (hence why Trojans are referred to as Dardinians),  Teucer (hence why Trojans are referred to as Teucrians), Ilus, Assaracus, and Laomedon.  Historical context: the 3 Punic Wars; Carthage was the most powerful and Rome was the weakest at first,  and by the end of the wars, the two cities switch positions.  Geographic landmarks of the Aeneid Hesperia/Ausonia = Italy  Latium = the part of Italy where Aeneas will settle Lavinium = the city to be founded (in Latium) by Aeneas  Alba Longa = the city to be founded by Aeneas’ son, Iulus/Ascanius  Themes of the Aeneid Pietas: devotion (duty, loyalty, piety to the gods, family, and state. It is similar to Greek aidōs, and can be  used in terms of kleos (kleos gets in the way of pietas/aidōs). There is a personal cost to pietas – Aeneas  loses Troy and Creusa, his father, Dido, and comrades (especially Pallas)  Furor: the madness/intensity of passion (love, anger); interferes with pietas.  Univira: “a one­man woman” (a highly esteemed value/quality in Rome); the woman was supposed to be  more in love with men than men were supposed to be with women.  Literary models for the Aeneid The first half is modeled off of the Odyssey The second half is modeled off of the Iliad There are influences of the Argonautica (Apollonius of Rhodes) and Medea (Euripides)  Models for Dido are Calypso (from the Odyssey) and Medea (from the  Argonautica  and Medea )  Book 2 of the Aeneid The reflexive dimension appears in a work of art when Aeneas sees himself carved on the temple of Juno,  and then when he tells part of his own story.  Many examples of Aeneas’ pietas are present: His epithet is “pius Aeneas” (means devoted)  He refuses to leave without his father He won’t touch the images of the gods with unclean hands  Unit IV: Roman Myth 12/12/2013 He is inclined to furor when he sees Helen  Book 6 of the Aeneid : Aeneas visits the underworld (with Sibyl, the priestess of Apollo (who is possessed  by Apollo like the Pythia of Delphi), who is the god of prophecy. Sibyl is responsible for the Roman tradition  of the “Sibylline prophecies.” Compared to Book 11 of the Odyssey… The purpose of allusions is relatively the same. There is a concern for cultural tradition, homage to great  predecessors, ambition to rival great predecessors, and there is continuity and change (a familiar motif  adapted to a new context, put to new purposes)  There are elements borrowed from Homer, including the central position of the episode, supernatural help  for the hero (Circe; the golden bough), and meetings with the dead (an unburied comrade, an  advisor/prophet, an un­reconciled enemy, a defeated ally, a beloved parent, and the famous sinners).  Virgil has his own innovations, too, including the geography of the underworld, the emphasis on the future,  the emphasis on the fate of an entire people rather than a limited group, and Aeneas’ need of  encouragement (the parent and the prophet are combined)  Tartarus and the Elysian Fields – reward or punishment is exceptional in Homer and systematic in
More Less
Unlock Document

Only pages 1 and half of page 2 are available for preview. Some parts have been intentionally blurred.

Unlock Document
You're Reading a Preview

Unlock to view full version

Unlock Document

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit