Comm 101 Midterm Study Guide

11 Pages
Unlock Document

University of Michigan - Ann Arbor
Communication Studies
COMM 101

Comm 101 Midterm Study Guide Intro: •  Mass Media : culture industries that produce and distribute cultural products that have  shared meaning for large numbers of people o Ex: news shows, tv, magazines, advertisements, music, film, promotional  materials •  Mass Communication  : production and delivery of mass cultural products and messages  through media channels •  Culture industri  : •  Functions of Media   o Mediate: serve as intermediaries between us and events o Produce and surround us with signs, messages, and meaning o Circulate elements of culture in society o Produce material culture o Construct social meaning, social order  Frame how we understand events and people  Designate good and evil, heroes and villains, successes and failures  Shape desires and values Semiotics: •  Semiotic : studies how meaning is produced •  Si : signifier + signified o Set by culture through language •  Signifi : the image, word, sound etc, we use to refer to the concept; its material or  physical manifestation •  Signifi : the concept to which the signifier refers, its abstract, experiential dimension •  Referen : “thing out there in the world” to which the sign refers •  Ic : iconic signs resemble what they signify: photographs, icons •  Inde : indexical signs bear a causal link with what they signify: smoke, a yawn or a  sneeze •  Symbol : symbolic signs are arbitrarily associated with referents and do not resemble or  relate to them: nike logo •  Langu : language structure, rules, grammar, shared meanings •  Paro : an individual utterance, which can shift meaning; which does, but also may not  follow the rules: slang, women wearing trousers •  Anchoring : attempts to fix the meaning of a sign: uses captions, commentary, voice over •  Intertexual : how signs connect with other signs across media texts; how media and  other texts interact •  Polysemy : having more than one meaning •  Code : systems of production of meaning (like language) •  Denotatio : specific meaning of a given signifier •  Connotatio : additional associations with the sign •  Binaries/opposition : Levi­Strauss. Structuring oppositions in myth systems and in  language. These qualities can be grouped into pairs of opposites, and they produce key  boundaries or differences within cultures, usually with unequal value attached to one side  of the pairing. o Oppositions: opposite pairings Narrative: •  Narrati : how stories are told; helps shape meaning or impose meaning onto events;  how stories are told; helps shape meaning or impose meaning onto events o “telling” of a sequence of events organized into a story. o Shapes the events, characters, arrangement of time, in very particular ways so as  to invite particular positions towards the “story” on the part of audiences o “moral of the story” •  Narrativizati : process of imposing narrative meaning onto events o Seen in the news and reality TV •  Narrative Repair  when the story breaks down, this is how it’s fixed, put back on track •  Propp’s 8 Character Roles  o 1. The hero o 2. The villain o 3. The donor: provides an object with some magic property o 4. Helper o 5. Princess: reward for the hero o 6. Father: rewards the hero o 7. Dispatcher: sends hero on quest o 8. False Hero: revealed to be bas as part of plot, tries to usurp hero’s role or traits •  Equilibriu : opposing forces are in balance •  Binary Opposition : a conflict between two qualities or aspects o Are unequal, and have values attached o Provide points of identification o Levi­Strauss •  Stor  all the events in a narrative, both the ones explicitly presented and those the viewer  infers; what we get overall, after we make sense of plot elements •  Plo  a way to think about how the story is told; everything visibly and audibly present in  the film before us •  Open Narratives  story continues from episode to episode; audience expects continuation  of story, does not expect full ending o  Characters not marked in hierarchy o can change narrative function o corresponds to real­world time •  Closed Narratives  a complete story with an end; audience knows this, expects ending  within show o Time is compressed  Time and events only specific to the story o Hierarchy of characters o Verdict on characters •  Enigma code:   puzzles to be solved that pleasurably delay story’s end o Chamber of secrets •  Action code:  details that simplify complex actions o Using a stretcher to signify that the person is being taken to the hospital Genre and TV Grammar: •  Roles/Functions of TV  : o brings people together o divides people along racial, ethnic, geographic, age, and gender lines o made Americans more parochial and ethnocentric  parochial: having a limited or narrow outlook  ethnocentric: based on the attitude that one’s own culture/group is superior o expanded American’s horizons: international coverage o promoted anti­intellectualism o advanced political and social justice o promoted the agendas of corporations o emphasized image over substance in politics •  Cultural Role of TV  o Popular media texts address current anxieties and fears o Open up and explore anxieties, but also manage them metaphorically o Interplay realism but also fantasy/desire o TV responds to specific inadequacies in society by answering them with utopian  visions o Scarcity answered by abundance o Exhaustion answered by energy o Dreariness answered by intensity o Fragmentation answered by community •  Genre:  theoretical term for classification of media texts into type groupings o Conventional system for structuring cultural products o Conventions help maintain a culture’s stability while inventions help it respond to  changing circumstances •  Repetition & Difference:  repetition establishes a system of expectation  o Genres are repetitive, as in they are all the same time and predictable, yet it is the  familiarity that causes one to understand the themes and references within a genre o The difference is what makes that specific narrative/movie different o Pleasure of predictable o Excitement of new spin on genre •  Semantic elements vs. Syntactic structures :  o  Semantic elements  : signs o  Syntactic structures : plots and themes •  Niche Genres : attempts to reach specialized, but highly profitable groups of potential  consumers, via particular media products or aspects of products •  Hybrid Genres  : media products mixing different sets of cultural values, technologies  and/or formal properties so as to produce something new “cross­over hits” •  Sub­Genre:  genres withing a genre: heros within a sci­fi movie •  Formula:   •  Repertoires of Elements:  fluid systems of learnt conventions and expectations. These are  shared by makers and audiences, who are both active on both sides of meaning­making o Narrative o Audio­visual codes o Relationship to the rest of the world •  Production Techniques   o Types of Shots  Reverse angle shot when in editing, 1 switches from showing subject already in established position to the reverse of that position  Establishing shot- shot with distant framing that shows the spatial relations among figures, objects, and setting in a scene  Longshot- taken from distance  Medium shot- waist up  Close up- head and shoulders (or arm or wallet)  Extreme closeup  High angle shot- camera looks down (dorm, helpless and small)  Low angle: cam looks up (menacing and hero)  Stationary shot- camera doesn’t move  Handheld- cam seems shaky and held by person (horror?)  Pan- shot which cam is rotated on horizontals, moves right to left or left to right  “switch” or “flash” pan- high speed pan (action)  tilt- shot where cam is rotated on vertical axis moves up and down  crane shot- moving shot with cam mounted  tracking shot/dolly shot- cam mounted on moving vehicle or handheld by cameraman and moves forward, back, diagonally etc  storyboard- plans shooting angles shots cuts  other elements- lighting, music o Movements and Positions Audiences & Advertising: •  Audience Segmentation:   a process of dividing people into more similar subgroups based  on demographics, psychographics, and geographics. Used in marketing so advertisers can  design and tailor products and services to satisfy that targeted group o  Demographics:   age, income, gender, race/ethnicity, education o  Geographics:   Urban/Rural, zip code, census tract o  Psychographics:   politics, religion, worldview, aspirations •  Target Market/Market Segment:   defined psycho/geo/demographic group being targeted  by a media product •  Primary Media Community:   the group of media products considered most important by a  particular demo/geo/psycho (target market) •  Claim of efficient separatio  the media product delivers only the desired audience to  advertisers •  Claim of special relationshi  desired audience values, trusts, and attends to the media  product •  Nielsen  way of measuring the audience (and audience segments) for each TV o Use ratings to figure out how much to charge advertisers o Estimate of percentage of households tuned in to a programs o Percentage of market’s total population reached by a piece of broadcast  programming •  Arbitron  way of measuring the audience (and audience segments) for radio o Increased fragmentation = lower size •  Rating:   # of households watching a program/all TV households •  Share  # of households watching a program/ all TV households watching at that time •  Why do we have advertising?   o Industrial society, capitalism, wages & disposable income o Promotes new products & explains their uses; creates demand for products •  Commodity Fetishism:  gives a product qualities it doesn’t have in itself: product is  magical/transformative •  Advertising Formats  o 1. Product­Information Format: emphasizes product, its properties; illustration o 2. Product­Image Format: special qualities, image, symbolic context, abstract, not  about utility o 3. Personalized Format: relationship between product and human personality;  involves feelings such as: admiration, ownership, anxiety if you don’t have it;  expert testimony o 4. Lifestyle Format: shows product, person, setting within regular life; setting  helps with interpretation; product signifies lifestyle •  Advertising Strategie  o 1. Showcase product and its qualities o 2. Showcase how product will make you feel o 3. Showcase how you will feel if you use it; how others will feel about you if you  don’t o 4. Showcase the future self you will become o 5. Feature people who are exemplars of reigning social values o 6. Subordinate utilitarian (practical uses) aspects of the product to symbolic  aspects o 7. Suggest the product will bring mystical powers of control and enchantment o 8. Showcase sexual gratification that will come from using the product •  What do ads encourage?   o Hunger for intense emotional experiences/ blind optimism o Overemphasis on sex and appearance, fitness, health, food, relationships: right to  be gratified o Restless desire, never satisfied, live in the moment, life cycle/stages o Dependence on others for approval, self­esteem, admiration, self­scrutiny, envy of  future self •  What do ads promote?   o Consumerism, cultural consumer habits, conspicuous consumption o Judgment of others based on products o Conformity while selling individualism •  How do ads appeal to audiences?  o  Interpellation  how text “hails” audience o  Mode of Address:   constructs relationship, reveals assumptions about intended  audience o  Targeting:  promote products that satisfy a certain group   Segmentation:  dividing audience into groups of people   VALS:  Values and Lifestyles •  using questionnaires to measure psychological factors and divided  consumers into types • Provide advertisers with microscopic details about which  consumers are most likely to buy which products o  Irony:  o  Paleosymbolism:   shows how things happen between people: priv
More Less

Related notes for COMM 101

Log In


Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.