Italian Study Guide.docx

14 Pages
113 Views
Unlock Document

Department
Italian Studies
Course
ITALIAN 110
Professor
Nicolina Lo Russo Dillon
Semester
Fall

Description
Italian Study Guide IO NOI TU VOI LUI/LEI LORO L’articol determinativo Masculine singular Il before most consonants il dottore Lo before s + consonant, and z lo studente, lo zaino L’ before vowels l’architetto Feminine singular La before consonants la casa L’ before vowels l’universita Masculine plural I before most consonants I gatti Gli before s + consonant, an z gli spaghetti, gli zaini Gli before vowels gli appartamenti Feminine plural Le before all feminine plural nouns le finestre, le amiche Singular to plural nouns and agreement in gender and number - o - I tavolo  tavoli - io - I calendario  calendari - a - e studentessa  studentesse - e - I dottore  dottori a consonant no change bar  bar an accented vowel no change città  città nouns that are abbreviated forms do not change in the plural: lo stereo gli stereo la foto le foto la bici le bici Most nouns ending in –co, -go, -ca and –ga add h in the written plural to preserve the hard sound of the c or g. Amico is an exception. Lago laghi Tedesco tedeschi Amica amiche Amico amici* Possessive adjectives Masculine singular masculine plural Il mio amico i miei amici Il tuo amico i tuoi amici Il suo amico i suoi amici Il nostro amico i nostri amici Il vostro amico i vostri amici Il loro amico i loro amici Feminine singular feminine plural La mia amica le mie amiche La tua amica le tue amiche La sua amica le sue amiche La nostra amica le nostre amiche La vostra amica le vostre amiche La loro amica le loro amiche Present tense of regular verbs and irregular verbs Avere: to have Essere: to be Ho abbiamo sono siamo Hai avete sei siete Ha hanno è sono Andare: to go Fare: to make, to do Vado andiamo faccio facciamo Vai andate fai fate Va vanno fa fanno Dare: to give Stare: to stay, be Do diamo sto stiamo Dai date stai state Dà danno sta stanno Volere: to want, to wish dovere: must, to have to, ought to Voglio vogliamo devo dobbiamo Vuoi volete devi dovete Vuole vogliono deve devono Potere: to can, to be able to venire: to come Posso possiamo vengo veniamo Puoi potete vieni venite Può possono viene vengono Dire: to say Uscire: to go out Dico diciamo esco usciamo Dici dite esci uscite Dice dicono esce escono Bere: to drink pulire: to clean Bevo beviamo pulisco puliamo Bevi bevete pulisci pulite Beve bevono pulisce puliscono Finire: to finish Capire: to understand Finisco finiamo capisco capiamo Finisci finite capisci capite Finisce finiscono capisce capiscono Preferire: to prefer Preferisco preferiamo Preferisci preferite Preferisce preferiscono Idiomatic expressions: a. avere: - avere paura di (+ noun or infinitive) to be afraid of - avere ragione to be right - avere bisogno di (+ noun or infinitive) to need, have need of - avere caldo, avere freddo, avere fame, avere sete, avere sonno b. fare: - fare bel tempo to be nice (weather - fare caldo/freddo to be hot or cold - fare una passeggiata to go for a walk - fare un giro to take a ride, short walk - fare una domanda to ask a question - fare colazione to eat breakfast - fare una fotografia to take a picture - oggi fa bel tempo? Is today nice weather? State: to be primarily used with expressions of health. Come state? How are you (feeling, doing)? Use to be in a place. Dove sta il papà? Where is Dad? Weather vocabulary Che tempo fa? Fa bel tempo. It is nice weather Piove it rains Tutti everbody C’è il sole it is sunny Che tempo fa lì? What’s the weather like there? Fa cattivo tempo it’s bad weather Fa molto caldo, freddo, fresco it’s very hot, cold, cool Nevica snowing Tira (molto) vento it’s (very) windy C’è la nebbia it’s foggy È nuvoloso it’s cloudy È sereno. It’s clear La neve snow La pioggia rain Coperto overcast Rovesci showers Temporali storms Estate summer Autunno fall Inverno winter Primavera spring Telling time Che ora è? Che ore sono? È luna it is 1. Sono le tre. It is 3. È luna e un quarto it is a quarter past 1. Sono le Quattro e venti. It is 20 after 4. Sono le undici e mezzo. It is half past 11. Sono le sei meno un quarto. It is a quarter to six. È mezzogiorno/notte it is midday/noon/night Fractions use: e + minutes Times after the half-hour use meno (minus). Un quarto a quarter Mezzo half Di mattina in the morning Del pomeriggio in the afternoon Di sera in the evening A che ora? At what time  alle + time is used in response Vocabulario Prepositions: A to, at, in fra (tra) between, among Con with in in, into, at Da from, by per for Di of, about, from su on Di becomes d’ before a vowel. Alle a + la = alla Dal da + il = dal Degli di + gli = degli Nell’ in + l’ = nell’ Sul su + il = sul C’è, ci sono, ecco C’è (there is), ci sono (there are) to talk about existence or presence of things or people. Ecco (here is/are, there is, are) is used when drawing attention to or pointing out things or people. Exclamatory statements. Expressions of weather Il/la fine settiman
More Less

Related notes for ITALIAN 110

Log In

OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view

OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.

Submit