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Surrealism in Film
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Department
Music
Course
MUS-0035
Professor
Hannah Lewis
Semester
Spring

Description
Dream Worlds: Surrealism in Film Final: a few shorter answers, like longer responses on the quizzes; one essay comparable to  previous ones Entr’acte (dir. Rene Clair, 1924) Dadaism ­ International art movement originating in Europe in the 1910s (first in Zurich) ­ Negative reaction to horrors of WWI o Existential questions about handling this scale of death ­ Tenets o Rejection of reason/logic, anarchy o Nonsense, irrationality, intuition ­ Marcel Duchamp, “Fountain” (1917) o A signed urinal (a ready­made) o Breaking down boundaries between what is art and what isn’t ­ Hugo Ball, “Gadji beri bimba” (1916) o Creating poetry with no semantic content o Play into idea of absurd­ism o Sound becomes very important (all there is left) o Made its way into popular culture outside of France Surrealism ­ Surreal: somehow off, strange ­ Artistic/cultural movement beginning in early 1920s ­ Developed out of Dada ­ Resolving contradictions between dreams (the twisting of truth) and reality ­ Expressing the unconscious, real functioning of thought (automatism) ­ Illogical/unexpected juxtapositions/psychoanalysis/“wrongness” ­ Has to start from some agreed point of meaning, unlike Dada, which is completely  chaotic ­ Examples o Rene Magritte o Salvador Dali, “The Persistence of Memory” (1931) o Exquisite Corpse (entire structure, but illogical) Surrealism in Film ­ Avant­garde movement in France ­ Exquisite Corpse over time; possibility for collaboration; mirroring of dreams ­ A medium that could blur the boundary between reality and dream worlds ­ Not telling a narrative ­ Juxtaposing unrelated images (not montage, which adds meaning to images and is  legible) Entr’acte background ­ Quintessential example of surrealist cinema ­ Originally premiered between the acts of a ballet, Relache (1924) o Put on by Swedish Ballet, which had a residency in Paris in the early 1920s o Pushed the boundaries of what live performance can do o Fusion of all of the arts; sets and costumes very important, less of a focus on  dance and technique o Known for trying to shock audiences ­ Relache loosely translates to “show cancelled,” which it actually was the first time o Subverting expectations ­ Screening of film deviated from a standard, convention ­ Abstraction of the film is a form of dance in a way; images made to dance rather than  people ­ Francis Picabia o One of major Data artists, writers; wrote scenario to Relache and Entr’acte  (vaguely outlined the action) ­ Rene Clair o In love with the cinema and what camera could do o Interested with tricks and techniques o Pure cinema—not based on literature or theater; distinct from spoken or written  word o Anti­narrative forms (imagery) ­ Erik Satie (1866­1925) o Eccentric composer, influential in France o Features repetition; known as a precursor to a lot of different artistic movements  (minimalism, absurdism) o Iconoclastic: mocked pretentions of serious art o Furniture music: music that people shouldn’t listen to  Music could blend into the background and could have different purposes  Possible precursor to Muzak Entr’acte (1924) ­ Rene Clair, Francis Picabia, Erik Satie ­ Marcel Duchamp (“Fountain”), Man Ray (surrealist photographer) ­ Cinematic experimentation to new heights—what can the camera do? o Superimposed images, double exposure, stop motion, slow motion, sped­up film,  unusual angles, non­sequiturs and illogical jokes o Is there an actual meaning? ­ Disrespect for art, but done playfully Scene analysis: opening cannon scene ­ Cannon fires into the face of the spectator o What you’re about to see will shock you; this is going to be in your face ­ Stop­motion cannon movement, slow motion Scene analysis: chess game, superimposed paper sailboat, aerial shot of cars and roofs, ballet  dancer; fast­motion shot of cars, magician funeral, FIN ­ Surreal elements o Bearded dude dancing ballet (deviation from expectation; “wrong”) o Tearing through FIN screen (not actually over) o Coffin moving around o Slow motion of funeral procession (starts out as familiar) o Superimposition layers some meaning that could work in the context of the movie ­ Dadaist elements o Paper boat floating around, wall moving past the chess scene (juxtaposition of  images that have no relation) o Disappearing people in funeral (existential angst) o Roller coaster images out of place o Almost makes sense given that ballet is so unconventional Entr’acte’s Film Score ­ How do you provide music (an already an abstract art form) to a nonsense film? ­ Theme: repetitive musical unit; ­ Rondo: primary theme that gets repeated, and then something different in between ­ Dissonant sounds (not atonal, but lack of direction) add to surrealist visuals (some  correspondence) ­ Circus­y connotation; expectation of something popular, bizarre ­ Chopin’s Funeral March is the only external musical reference o Minor key, regimented tempo; sense of impending doom o Directly references what’s going on on­screen o Throws viewer out of musical score; point of contrast ­ Marks: interesting to study because it i
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