Class Notes (835,722)
Canada (509,348)
CLST 330 (15)
Lecture

CLST 330 – Feb27th.docx

11 Pages
99 Views
Unlock Document

Department
Classical Studies
Course
CLST 330
Professor
Fabio Colivicchi
Semester
Winter

Description
CLST 330 – Feb. 27th Greek poleis  Athletics were about more than being fit – about being a good citizen and being more able and  effective Even about diplomacy  Highest level of discipline  Could be related to politics  Analysis of the skeleton shows that the athlete of Taras had very strong bones and powerful  muscles  Body type was especially good for jumping and racing Wear of his right shoulder bone is evidence for long practice of discus  This Class – Athletics for Women? (slide 69): Bronze figure is a Spartan bronze of the 6  century ­ Spartan women participated in footraces   There were contests open to women  Women with strigil at a water basin Produced in Athens  This is a scene that we are more used to in a male context This cleaning would be done after exercising to remove oil, dust, and sweat Therefore we can probably conclude that these Athenian women had been exercising  For some, this is seen as a fantasy scene conceived by an Athenian with Spartan women in mind  or method of reversal  However, usually scenes using these methods are mythical, but this one is more realistic  Attic cup, bathing scene: Same idea – holding flask of oil The constitution of the Spartans – Xenophon:  In first place, he (Lycurgus) insisted on physical training for the female no less than for the male  sex; moreover, he instituted races and trails of strength  for female competitors as for the men,  believing that if both parents are strong they produce more vigorous offspring Xenophon was very pro Spartan Exiled from Athens  Mythical Spartan of old lifestyle – idealized superiority and excellence  He wanted women and men to participate in all forms of exercise from a young age to produce  better Spartans  Different theme from what we talked about on Tuesday – what Lycurgus had in mind was not typical  athleticism  The point for women is not winning, it is getting stronger No prizes for women in this context  For men, there is a different function beyond being a pastime – everyone was supposed to do it  To produce better citizens – people who interact with one another in a competitive but regulated  way Supposed to shape citizens who would try to excel without working against each other – as a team  Useful in the assembly – people who grew up together and went to the same gym would be more  respectful of each other and know each other better – improved dynamic  Women are not supposed to be active citizens or fight in the army, so this did not apply to them  Not really athleticism, just physical fitness The goal is not to be active at decision making or war, they go for the production of the next  generation of citizens  Athleticism requires competition – no glory for women, just health  We don’t know if Spartans acted the way that Xenophon states  Atalanta: Female athlete from Greek myth  Has a pickaxe – used to soften landing ground for jumping She is at turning point  The myth states that she was exceptional and was able to even defeat men  Defeated Peleus at the games for the death of Pelias  Also successful for hunting the Claydonian boar  She is an example of female athleticism – not just fitness  She is also an example of what not to do  Atalanta was a great athlete and great at hunting with her dogs  Devoted to Artemis  However, she didn’t want to get married – wanted to stay at her current stage of life – before  coming of age Wanted to keep hunting away from civilization and avoid taking part in marriage and child bearing  She claims to be so fast that no one could beat her in foot races, so she says that anyone who can  catch her in a footrace could marry her The athletes started at different times – more of a chase than a race Symbolic representation of hunting  Recalls stage of people’s lives when hunting was very important  One way that relationship between lovers is represented – one hunts the other This metaphor found a lot in ancient Greece She is the prey in the end  For a while, no one succeeds, but eventually one man uses a trick to win and she is thus forced to  marry a man she didn’t want to marry She is also turned into a lioness – beast  This transformation makes the point that by refusing to move on to the next stage of civilized life in  a city and become a member of a family, she made herself into a beast She was living on the mountains like a beast Also common that young people are represented in that stage of their lives as wild  Don’t behave in orderly manner Have to be tamed and brought to civilized life  Marriage myth for her Eros in Greece: Eros = both physical and spiritual concept ­ sexuality, passion, desire, affection  Even has a role in friendship  Eros = one of the gods of the gymnasium Mentioned in reference to athletics – strong erotic aspect  Also mentioned with regards to symposium  Modern theories of Greek homosexuality: Pederasty is an institution that evolved from initiation rituals in the prehistoric period th Greek overt homosexuality began in the 7  century BC, and a didactic relationship was  superimposed on the pederastic one, not vice versa In any case, sexual relationships played a very important role in the transition from childhood to  adulthood It was organized – rules and regulations were in place State set limits and rules  The gods of the gymnasium: Hercules – physical training Hermes – logos, intellectual training Eros – phila, love, and solidarity  Agon – competition  Need for citizens that are emotional for each other and love each other  The sexual identity of the young The Greeks would not agree with the modern idea of homosexuality  Sexual identity is not totally established at birth, but develops slowly  Even if you are born male or female, you are not fully male or female yet – a project to become one  or the other Totally acquired with transition to adulthood Different age classes are not considered to be completely identical in gender Boys in 20’s are considered to be fully male  In the case of males, they gradually grow different from females, and younger males are  considered more similar to females  Therefore, a relationship between an older man and a younger man in this age group would not  have been a relationship between equals or completely same­sex This is reinforced by the language of art  Language of colours in art – boys’ skin is white or pale When they are young adults, their skin is showed as reddish or darker They are men – living in the open, going to assembly or market, going to gym – outdoor lives  Young men live indoors with women – this is why they are paler  Scene is a symposium – men are darker but young boy playing instrument is white  Even the older men are not always the same age – look at length of beard  Alexander and Stateira – Roman copy of Greek painting Alexander the great and one of his wives, Stareira  Alexander is represented naked to show that he is a great hero and his body confirms his  excellence  He is standing in front of his wife with Eros in the background  Young boy with wings  Still shares female identity  Man in the background is a white Persian Different lifestyle – men who don’t participate in the Greek way of life were seen as like women who  had to be conquered As a result of this perception of gender, the relationship between members of different age classes  is defined by scholars as “asymmetrical” Since their sexual identity is not identical, their relationship cannot be defined as “homosexual” by  modern standards Such relationships play an important role in the process of coming of age As such, they are regulated by a number of social rules and sometimes even by laws There are privileged contexts for such relationships ­ the gymnasium and the symposium  Solon, Aeschines: Gymnasium had set of rules much stricter than modern gyms The law prohibits a slave from frequenting the gymnasium and from anointing themselves in the  palaestrae  Prohibits slaves from loving or following a freeborn boy on the penalty of being given fifty lash
More Less

Related notes for CLST 330

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit