Class Notes (835,600)
Canada (509,275)
Art (530)
FAH337H1 (20)
Lecture

FAH377 Week 11

6 Pages
132 Views
Unlock Document

Department
Art
Course
FAH337H1
Professor
Betsy Bennett Purvis
Semester
Winter

Description
March 17, 2014 FAH337 Week 11  Titian and his Rivals in Venice Titian, Portrait of “La Schiavona”  (Dalmatian woman), 1511­13 Desegno –larger connotation of draftsmanship and the drawing  skill. School of painting embodied in Titian. Colorito and colore.  Medium people painted with was egg tempera, dry colour pigments  mixed into egg. Yolk acts as fatty component white part dries very  quickly and gives tempera paint durability. Cuz it dries so fast have  to load small brushes with one line like brush strokes. Hard to blend  colours one into another. Large fields of pure colour, highlights  worked up with white dark would be the pure colour. Brown and  blacks mixed into for deeper shadows. The way the light interacts  with oil itself gives sense of flesh that looks like it in reality has  depth into it. Veins and patches of imperfections in stone work, tactile effects. Idea of purity,  richness of colour and dynamism. Design force for composition of paintings. Tightly controlled  design of figure and composition in Venice. Titian, Danae, 1544­45, Naples, Capodimonte Museum (for Alessandro  Farnese) Titian heir to the throne of Bellini’s workshop. Works international as well for  patrons in Rome including this photo for Alessandro grandson of pope and he is a  cardinal too. Context of cultivated field of intellectuals in the Vatican. Created cycles of  mythological paintings. Soft and voluptuous feeling to the body, the perfect subject for oil  painting medium. Mythological painting with sensual and erotic tone to them. Sensual use of oil  paint in terms of taking an erotic scene and making a beautiful sensual female. Danae comes  from Ovid’s stories. This is a scene from the cycle of the loves of Jupiter who pursues young  woman. When Danae’s father heard Zeus was interested in his daughter heard he would be  overthrown by the son of his daughter so he locked her up in a tower thinking she would be  protected but Zeus in the form of a cloud of golden rain (shimmering gold substance). Opening  her legs, cupid aided and abiding Jupiter. Soft treatment of body oil painting was perfect for this.  The idea of focusing the picture on a nude woman, placed at the bottom left of the picture looks  like a variation on the artists Venus of Urbino. Here though she doesn’t turn to flesh instead she  looks much cooler. Gold coins imprinted with thunderbolts  Titian, Venus of Urbino, 1538, Florence Uffizi Who commissioned it is unclear. Spaniel at foot of be used in a portrait painting  in the same year. Setting in palace interior with modern tapestries on the wall. To  domestic servants collect a gown from or prepare to deposit it into a cassone.   Titian is starting to evolve in term of the way that he uses oil paint for example the treatment of  the sheets and drapery thick application of paint is very crisp. Whereas the one above shows the  canvas through the paint, freer application of paint and exploiting the paint quality itself like you  can see the brush marks. Titian works with live models.  1 March 17, 2014 Unknown artist, Copy of Michelangelo’s lost Leda and the Swan, 1527 (made for Alfonso  d’Este, but never delivered) Female nude in erotic form Michelangelo looks for ways to distinguish himself from Titian.  Emphasis less on paint quality and expressive use of paint bottom in particular really trying to  exploit expressive figural poses could move in any direction at any point. Have sculptural  quality. This one was considered scandalous, Jupitor seduces young Leda in the form of a swan.  Female looks like male figure.  Titian, Pope Paul III with his Grandsons Alessandro and  Ottavio Farnese, 1546, Naples, Capodimonte Portrait painting is something Titian excelled in he was  interested in capturing the character. Painting is unfinished.  Popes white gown shimmers, red velvet coat and hat pope  wears shows status. He adds extra dimension level of interaction. Catching the Pope in conversation with his  grandson. Two brothers, Ottavio on right conforms to curtain  behind him bowing in response to the Pope while Titians  patron Alessandro on the left set further back stands upright  and addresses the viewer. This composition and concept of  Titian is meant to challenge/respond with the great portrait  done a generation earlier by Raphael. Revolutionizes genre of  state portraiture. Raphael, Portrait of Pope Leo X with Cardinals Giulio de’ Medici and  Luigi de’ Rossi, 1513, Florence, Uffizi State portraiture painting of a person and persona of a person in power also  has dynastic component relatives huddled together in a network of power in  both paintings. Pondering look on his face not a great deal of interaction  between them like Titian does the cardinal above looks at us. Titian, Emperor Charles V at the Battle of Muehlberg,  1548, Madrid, Prado Portrait is reminiscent of kind of portraits we saw in sculptural  form like Donatello’s Gattamela, which looks to classical  statues like Marcus Aurelius down in Rome. The difference  between the two sculptures was that neither patron was imperial  they were soldiers for hire wanted to recast themselves as  emperors but their status wasn’t that high. Here emperor wants  2 March 17, 2014 to look like an emperor. Monument transferred into monumental portrait. Setting includes  narrative elements about the sitter. Important religious battle. Doesn’t place him in a point of  time so it’s timeless, horse pushed up to foreground and set in idyllic landscape. Political  propaganda commemorates moment. Horse in full command speaks specifically to his peers,  idea of mastery. Proportion in size Charles the fifth is enormous since the horse is shown so  small. Michelangelo did this with Mary and Christ. Looks larger than life but done in a subtle  way. No one had ever produced an independent equestrian painting of this kind. Titian, Danae, 1553, Madrid, Prado (made for King  of Spain, Philip II)  Pose is the same. Handling of the figure is  experimental in terms of the way he handles the  paint and the brush with large broad brushtrokes.  Ruffled cheeks. For shadding under back ways  Titian is allowing prepatory dark colours to show  through underneith. Grazed application of fleshtones to  create highlights and shadows. Narrated story more  dramatic below little drops here it is an explotion  immediate thunder shadow of gold. Charming cupid  is changed into comic juxtoposition of beuty young  body of Danae who is fully exposed against a elderly woman who  is a maidservant liftng apron to catch some gold is comical. Visual  juxtoposition who is world renowned for soft sensual pale female  form jextoposed against dark­skinned weather worn and time worn  elderly hand maid. Deep rich reds exploited. Cloud transforming  into pieces of gold. New and inventinve in terms of showcases his  own skill as a painter and changing it around. Darker and warmer  palette. No longer covered by drapery. King was impressed with  this pai
More Less

Related notes for FAH337H1

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit