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Socially engaged Buddhism, january 8th 2014.docx

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New College
Course Code
NEW101H1
Professor
Henry Shiu

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Description
 Socially engaged Buddhism ­there are so many didfferent Buddhists schools and traditions in our world today, they  practice differently different ideals and goals of practice, their belief systems also seem  to be very different, if you walk in to Tipetan Buddhist temple a zen meeting like walking  in to two different religious environments,see a lot of religious images, heads of  thousands of these Buddha images on the ground, colourfully decorated. ­ reminds everyone that walks in to the temple they know there walking in to a religious  environment, in a zen Buddhist temple, you wont even find a single Buddha image, just a  repetition hall it’s a empty room, with not even chairs or tables, maybe on the side by the  walls you may find some meditative cushions, the actual belief on many these Buddha  traditions are different, different in tera vana Buddhism and maha yana, there a belief we  trapped in samsara, referring to a endless cycle of living and dying, upon death you’ll  reincarnate in to another being depending on your karma, this cycle go on and on until  you reach enlightenment a liberation from this cycle of suffering samsara, there is a realm  of suffering known as samsara, through Buddhist practice one obtain liberation upon  stage of samsara. ­ It is a belief n maha’yana that the ultimate intention of the Buddha, the ultimate state of  realizxation of Buddha is the state of known duality, that samsara is nirvana and samsara  is nirvana, with in this realm you can realize your enlightenment instantly, no matter how  pure your mind has attained, in the same world same instant existing with other human  beings can attain wisdom and enlightenment while at same time you can share  compassion with other humans, it is the understanding of the ultimate goal of a tradition  which will form the foundation for all these meditative practices, from a basic kind of  understanding, youu’ll have a series of practices, leading practitioners  to a religious ode.  ­ various forms of budddhism under this umbrella term Buddhism, how does socially  engaged Buddhism fit under this umbrella term, does social engaged Buddhism have a  very active component of medication, any sincere quest to obtain liberation, not really  compared to traditional forms of Buddhism, what we have in social engage Buddhism is  a hereditable voice, its all about a mundane elleviation of suffering, how can social  engaged Buddhism be called a form of Buddhism, well to answer this question, the first  thing we have to come to a understanding, when these many different schools of  Buddhism, refer to there own practices of Buddhism, these teachings were all taught by  the Buddha, faith component, the Buddha just like many other founders of other  religions, he never wrote it down, what ever we have on record, things supposedly taught  by the Buddha, were taught by an oral tradition, that has been in existent for 100 years,  before these oral teachings we’re finally written down, we have no way ultimate way to  know if these teachings were taught by the Buddha, its just in a traditional conservative  way, if you our practicing any form of Buddhism you have to have this faith component  that these teachings your learning can be traded back 2600 years ago to the very oral  teachings of the Buddha 2. regardless how different these Buddhist traditions may seem, they have fundamental  belief that the most essential message of the Buddha lies in the so called 4noble truths 1. truth is the recognition there suffering in this world samsara 2. these suffereings come from our cravings and desire 3. this states that there can be a end to our suffering, which is the obtainment of liberation  and enlightenment 4. there is a path leadings practitioners to the end of this suffering. Even though these 4 noble thruths can be interpreted differently. Some Buddhist traditions may have different interpretation of what end of suffering  mena, some may have different picture of this nirvana state The last truth the path to the end of this attainment of suffering will be interpreted  differently depending on traditions. Tipetan tradition, the path would contain a lot of visual practices.   ­in addition, there is the notion that ultimately there is no creator god, the world works on  principle of causality/ Karma. One thing lead to another, whatever states you’re in, where ever you are is result of your  previous actions, not a god. There is also the understanding that things are all dependent­ origination  The understanding of causality, the notion that things do not exist on their own, things  never exist independently, in order for anything to exist its existence has to depend on  lots of other factors, with out these other factors that thing would not exist in the first  place, from dependent origination, on a siloccial means of discussion things are more  interdependent’ we need one another for our survival and existence, things can not and  will not exist on there own, even though things may be trivial or revoke to you. You can connect our earth to other planets and stars, in ways again that we may not even  imagine, there is this notion of dependent origination, all of these will have an important  influence, in the shaping of the very intention and motivation behind the rise of these  socially engaged Buddhism, im going to give you some very basic definitions and  characteristics of these socially engaged Buddhist movements, social engaged Buddhism  in essence, is about an attempt to make such religious and ancient religious teachings of  Buddhism, to transform them in such a way that these ancient irrelevant teachings would  be meaningful for people in our contemporary societies in ways that are not just religious  in ways that are socially politically and economically involved, in some ways it’s a  secularization of these religious teachings, making these what our suppose to be religious  teachings in ways that our secularized and mundane, practice and useful on a day to day  basis, important and influential having a impact on our life, in ways that are not religious  or in any transidental way, very down to earth, able to make ancient teachings relevant to  our life, that is the very essence of social engaged Buddhism. Most of scenarios Buddha talked about referring to village state back in india with out  technology and electricity, with very different kind of cultural climate then ours, lives  were much simpler 2600 years ago, it was a world with out internet, and electricity, most  of the women were not going to work either, there we’re no proper education systems, it  was a much different world then ours the challenge they face on a day to day basis, how  would this kind of simplistic guidance to lead our daily life 2600 years ago could even be  relevant and important to our lives today, that would be a challenge for the Buddhists, in  the last 100 years or so Christianity ahs been facing a similar but different kind of  challenge. Evolution… that the understanding that our earth is not at the very center the universe,  sun not orbiting around earth, but the earth is orbiting around the sun, all these science  discoveries we’re a challenge to Christian beliefs, church has to adjust understanding for  Christian faith, in order for 2600 year old tradition to survive the world in to the next  generation, if Christianity had done a lot, same can be saying to Buddhism, same  challenge doesn’t come from scientific discoveries, in more practical way people  challenging and questions the values of Buddhist teachings, were no longer living in such  a simple world, to observe the five precepts, every day we meet with our challenge, or  example not to lie, or when oyu go on internet we have to be very careful sometime, to  not go on sites that contain material that are not properly copy writed, could be a form of  stealing as well, look at materials that are not covered by copy rights, find videos on  youtube not copy writed. ­will the following of these 5 precepts be the key to our success on thee terms, there is the  very classic image of this temple nuns I think, the Buddhist practitioners are suppose to  alienate them selves fmor this society, drawing a kind of distance between them selves  and the society, the belief that one should remain pure, been supported by the sander the  Buddhist community don’t have to worry about defilements in society that are going on  so they can live simple life away to commit 100 percent of energy to attain  enlightenment, Buddhist monks haven othing to say about any political oppression any  unjust treatments and discriminations that are going on in the society, anything mundane  is not a concern for these Buddhist monks, the monks only care about their own  liberation, this classical nature of temple and forest monks will go, one will even say and  question are these Buddhist monks and nuns just been selfish the only thing they care  about is not the suffering of people in society, they only want to hone there own liberation  many Buddhists in the last 100 years or so many of them have questions this classical  image of the Buddhist practicioners, some of these deep questionings resulted in the  socially engaged formed of social Buddhism. Buddhism is engaged in the society, engaging in the society means that it is a tradition  that offers answers and alternatives to people in order to help them eleviate their  sufferings in a society, the focus of social engaged Buddhism has shifted from attaining a  transcidental goal of liberation to a more of a secularized goal of eliviating suffering in a  mundane sense, traditionally the religious form of Buddhism is about attaining the end of  suffering of samsara altogether, the first noble truth says that there is suffering in our  samsara, he second noble truth its desire and craving that lead to such suffering the  traditional practice of Buddhism its understood the end of suffering is earned by attaining  this ability to not be born in to samsara anymore to be liberated from samsara altoether,  that goal on pavement is transidental, its ultimate in that way, under the redefinition of  suffering in social engaged Buddhism is to help people to eleviate there suffering in a  mundane term, there is a government that’s treating its people and family resulting in a  certain class of people under oppression suffering from poverty or other forms of  oppression, there in these ways of social engage d Buddhist movement help people  sstrengthen there economic status, to fight for a more fair ground with the goernmentthat  is suffering that transformed Buddhism in to a secularized tradition. What makes social  engage Buddhism still a form of Buddhism, all these apply to social engage Buddhism  under many of these social engage Buddhism movements, still using 4 noble truths to  analyze the problems people are facingthe second noble truth, is to pin point the cause of  these suffferings the very skill of analysis is following the kind of modem which we call  the 4 noble truths imagine a stage where these sufferings are put to a end lastly they make  a plan to cover these, all following the scheme of the 4 noble truths, that is the case we  will be seeing for example in Shri Lanka. The movement that the leader identify the  suffering of the people for example as poverty lack of economic development in villages,  the lead analysis these kind of poverty as a result of negligence as part of government for  not recognizing contribution of farmes and villages in country, the third stage is to come  up with an idealized result of the actions that these villages are able to develop a  sustainable economic system of there own, not rely on any external support, lastly they  come up with a plan to help these individual villages to hhlep there own economy, one  village would work hard on cotton industry, neighbouring village would work on a  certain kind of industry, what ever productcs they come up with can be shared, these  villages can co operate amomg sellfs to not compete. That is kind of ideal of sically engaged Buddhism. Secondly the belief of causality there  is recognization of interdependence, this village industry idea work on this basis of  interdependence, come up with this idea of interdependence to take it farther both the  D’alai mama are known for there teachings of non violence, the Dalai’ Lama was  awarded the nble piece pirze back in 89 , constantly encouraging followers in Tipet not to  fight against the Chinese government in any violent means protest in a proper way, he  believes that the means leads to the end, that is the concept of causality, if you take a  violent means right now aginst the chinese government, even if your able to be s
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