Class Notes (835,759)
Canada (509,376)
Kinesiology (3,221)
Bob Larose (195)
Lecture

Kinesiology 1088A/B Notes.docx

69 Pages
68 Views
Unlock Document

Department
Kinesiology
Course
Kinesiology 1088A/B
Professor
Bob Larose
Semester
Fall

Description
10/17/2012 10/17/2012 Introduction to Sport and Exercise Psychology Objectives of Sport and Exercise Psychology Consider how psychological factors effect an individuals physical performance in sport and exercise one day perfect next day crap but no physical change ▯ psych factor Consider how participation in sport and exercise effects an individuals psychological development, health,  and well being Comprehensive Objective (Carron, 1980) To obtain an understanding (through description, explanation, and prediction) of behavior and performance  of individuals or groups in sport and exercise Behaviour ▯ a unique way of responding to all stimuli  cause us to react or think certain ways Performance ▯ goal directed behavior for the purpose of short term execution of a discrete task Orientations to Sport and Exercise Psychology Behavioural ▯ behavior of athletes determined by the environment ex. Sunlight or nighttime playing sports Psychophysiological ▯ study impact of physiological responses to activity on behavior th ex. High stakes like 9  inning, playoffs, tied game last minute Cognitive – Behavioural ▯ behaviour determined by one’s interpretation of both environment and cognitions  (thoughts) ex. Do you pass up last shot or not?  Professional Approaches Clinical Counselling ▯ eating disorders Crisis Intervention ▯ “slumpbusting” 10/17/2012 Psychological assessment (ex. Educational psychologists ▯ pencil tests .. are they good at this etc.) Performance Enhancement Consultation and Program Development Prevention and Treatment of Injuries Sport Psychologist vs. Consultant Sport Psychologist ▯ medically trained individual who has veered into the sporting world (MD, DO) Educational Sport Consultant ▯ has doctorate in area, lots of experience with individuals and groups in  sport Sport Psychology – What is it? If we wanted to understand human behaviour and performance in sport and exercise, how do we go about  studying them and what factors should be included in the study? How doe we learn? ▯ Visual, Auditory, Experimental Kolb's Learning Cycle 1. Concrete Experience (CE) ▯ actual feeling 2. Reflective Observation (RO) ▯ watching what happened 3. Abstract Conceptualization (AC) ▯ make sense of it, thinking 4. Active Experimentation (AE) ▯ try out elsewhere, doing 1 ▯ 2 ▯ 3 ▯ 4 ▯ 1 ▯ etc. ex. Going to class, learning, studying, midterm  ex. go to class, talk to person, learn socially over coffee, go home think about it, figure out formula, sit  beside new person and try over coffee, make adjustments, etc. learning from experience! ALL ABOVE THIS POINT IS CHAPTER 1 IN TEXT 10/17/2012 Performance ▯ playing in some kind of game, working out, etc. .. how well you do 10/17/2012 Behaviour ▯ Mental side of performance Psych development is like Physical development learn golf by hitting 100 golf balls but learn mentally from that also Methods/Ways of Knowing Scientific Method/Experiments theory, test Systematic Observation watch the best and learn from observation, try to integrate their approaches into own arsenal Single Case Study unlike scientific method it is for one individual only in one situation or one situation  learn from one case study Shared Public Experience want to go to movie ▯ take friends opinions on movie, if enough positive response then go to watch it….  Same with tv shows if friends all talking about one show  Introspection (thoughts/feelings) think if good/bad/can be better how etc.. Intuition (tacit knowledge) seems logical Ways of Knowing in Sport Psychology Any systematic study of sport psychology should include the following stages: 10/17/2012 1) Observation & Description (what is it) Identify or define the essential characteristics 2) Explanation & Analysis (why?) Attempt to provide reason for the findings in stage 1. 3) Prediction (what will be) if we do x, y, or z then this is what will happen. Ex. Practice 100s of foul shots and you’ll get better Use the knowledge obtained to predict future occurences… how to adjust and use knowledge to do this 4) Control (how can we?) What can we control to change the behaviour or performance? ex. Get better marks ▯ change how to study etc. using specific techniques Scientific Method Founded on the concept of objectivity (lack of bias – researchers are detached observers and manipulators  of nature) It is a process or method of learning that uses systematic, controlled, empirical (numbers and categorizing  them), and critical filtering of knowledge acquired through experience Theorize after that this is the way that things normally happen Six Steps of the Scientific Method 1) Formulation of a specific hypothesis 2) Design of the investigation ex. Control group, double blind, placebo group, experimental group, etc.  3) Accumulation of data  4) Classification of data 5) Development of generalizations ex. Generalize how people react or execute certain things etc.. 6) Verification of results ex. Run same test on new group of subjects 10/17/2012 Scientific method These steps provide scientists with a way of collecting reliable and valid (internal) data that can be used to  develop generalizable theories and laws of human behaviour.  Results stand up to scrutiny (can be repeated and executed with same results every time over and over) However, this is a slow and conservative process that often lacks external validity (practicality) Professional Practice Knowledge Alternative to scientific method, much faster Holistic and Experiential (guided trial­and­error learning reflecting the complex interplay of many factors) Holistic approach takes a look at the bigger picture ex. Tell doctor your sick and doc will do a lot of tests to  find root cause or ask what you ate, how you perform, what happened Draw conclusion from variety of things It is often innovative and immediately applicable but less reliable and susceptible to bias (person doing  research or experience is involved in it so it can discolor results ie. One persons experience isn’t anothers) Biggest difference is the central and active role of the researcher in the process of knowing (within the  researcher rather than neutral, outside observer) ex. Coach experience same thing as players and drawing  conclusion vs people in stands drawing conclusions) Pre­eminence of Tacit Knowledge a process inference and intuition that integrates clues into meaning  Subsidiary awareness of certain clues  “we know more than we can tell” "it just seems logical" ex. Expect fast ball at plate eventually will get it and knock it out of park … could get out before that  probably though Use unique experience and knowledge to develop strategies Ex. Take swing of golfer, bat, etc…  Examples: Case studies (n of 1) 10/17/2012 Clinical reports (ex. Doc in reports saw 100 patients with same symptom to draw conclusion that it could  quite possibly be this particular illness) In depth interviews (can gives us information that we can generalize into theories) Introspective reports (diary or something to write down like weightlifting write down what you did last time  and what you wanna do this next time. Ex. If you do this amount of sets this amount a week your going to  get this amount stronger) Participant Observations (ask people why they did certain things ex. Drawing unnecessary penalties in  football games) Shared experiences (getting different observations from different people) You must actively integrate scientific knowledge with professional experience and temper these with your  own insights and intuition  Motivation From the latin – “movere” = to move Movement in general sense Could be sitting still and still be motivated A theoretical construct (not a directly observable phenomenon) Is used to account for the: Selection (of performance, learning, or behaviour, why they are coming to this class, playing this sport, etc.) Intensity (of performance, learning, or behaviour, participating 100% vs standing there) Persistence (playing on an intermural team lost every game but continue to play and try)   10/17/2012 Motivation a term difficult to observe used to describe what we choose to do, effort, and how persistent we are selection, intensity, persistence Motivation is source of behaviour and involvement Defintions: Direction ▯ approach/avoid (dark alley want to leave etc..) Intensity ▯ high/low (are we excited about it so put effort into activity, etc..) of ones Effort (for both above points) Participant oriented ▯ you anticipate do it because you want to (ex. Job because youll enjoy it) Situation oriented ▯ you anticipate based on situation you will enjoy yourself Motivation can be caused by these two Interaction of both Personal Factors ▯ Needs, interests, goals, personality Situational Factors ▯ leader ­ coach style, facility attractiveness, team win loss record participant by situation interaction all this leads to participant motivation all of above work together to creative individual motivation Some motivational factors can be easily changed (goal setting, reinforcement, attribution, self confidence)  while others are more difficult to influence (presence of others, anxiety, focus of attention) 10/17/2012 What should we bother trying to change? Guidelines: 1. Both the situation and personal traits motivate participants 2. It is important for a leader and the participant to understand what motivates an individual (because then  we can alter it to increase motivation)  ie. Not everyone can be motivated same way (ex. Pre game speech by coach can overstimulate some,  properly some, and under some, etc..) multiple motives competing motives (ex. hurt ankle so cant work out but want to work out to maintain fitness level so find  other ways to work out) shared and/or unique motives (people put forth different efforts for different reasons) motives change over time 3. Structure or change the environment to enhance motivation you may like going on jogs but to increase motivation you may run longer or change route to make it  tougher 4. Critical role of the leader in influencing the motivation of the participants (coaching style) 5. Undesirable motives can be changed through behaviour modification techniques Token rewards as motivators reward and reinforcement as way of offering and enhancing motivation Reward ▯ “thing” used to modify or manipulate behaviour – material rewards Reinforcement ▯ Personal interactions – verbal and non verbal (more info later) (ex. Smile, gesture,  something you say, etc..) Token rewards – also known as: behaviour modification operant conditioning (rat running through maze and cheese at end etc.) token economies 10/17/2012 *contingency management* ▯ deliberately modifying rewards to increase performance and modification Contingency ▯ Relationship between a behaviour and its consequence (ex. Eat brussel sprout to get  dessert … getting desert contingent on eating sprouts) Contingency Management ▯ The regulation of behaviour by use of tokens to influence or alter outcomes Examples of token rewards: Trophies Food Freedom (behave and don’t need to go to room, etc..) Love Stars/Decals Free time Recognition Privileges Money! Undesirable behaviorus can be eliminated through use of token rewards eg. Text p 136 ▯ change behaviours of swim team  they were coming late, leaving early coach put up attendance board (public) group competition (intensity) ▯ increased intensity of teammates during practice divided them up into  different strokes (butterfly, back, front, etc..) and kept score of their times in practice situations and made it  a competition Desirable behaviours can be enhanced through use of token rewards eg. Text p. 135 ▯ improve supportive and positive communication and increase shooting proficiency of a  basketball team 10/17/2012 give members of team identified reward based on positive communication ▯ team member recorded all  good stuff said to other teammates get chocolate bar for whoever had most positive at first just to get chocolate bar but after a while people reinforced it positively everytime somebody scored  and did something good Token rewards have a spill over effect on non­target behaviours eg. Jones 1977 ▯ improve skills at a summer basketball camp earn coloured rings for skill execution that can be exchanged for variety of rewards at tuck shop Other observed spillover effects from the research satisfaction and enjoyment (providing rewards one of spillovers is everybody has more fun and are more  satisfied) attendance and promptness interest and attitudes  conformance to rules (inappropriate terms used in practice decrease etc…) social interaction (coach/ath) (coach seen more favourable if reward is given etc..) statements of approval ­ less complaining  Token rewards can be used to improve individual skills and/or task performance – not just used to change  behaviours Guidelines for creating a token­reward system 1. Target only a couple behaviours/skills/tasks and define/explain them in readily observable terms ie. Don’t try to change the world keep it simple like improving foul shooting those who make 8/10 don’t do windsprints others do 2. State the contingencies/outcomes clearly 3. Monitor the target behaviours ­ consistently (use assistants to record)  10/17/2012 make sure for all individuals and always noting down the behaviour consistently always 4. Provide meaningful public feedback that focuses on self improvement not social comparison (it will occur  naturally) ie. Look you didn’t do as good as sally but rather is it the individuals personal best or not etc.. 5. Use a very simple reward system and be consistent in the application of the rewards doesn’t have to be big just something straight forward, small, and manipulative 6. Think and start small and then expand 7. Consider individual differences when applying a program of behaviour modification  veteran player vs rookie player should not be expected to execute skills at same level Gradually work to eliminate the token system as the desirable behaviours are entrenched 10/17/2012 Lab! Reinforcement ▯ Any personal interaction (evaluative comments or reactions) that will increase the  occurrence or strength of a behaviour or performance used to increase strength of behaviour or performance reoccurrence Positive reinforcement ▯ introduction of something positive that increases or maintains a response I like your hair etc.. Negative reinforcement ▯ removal of something noxious that increases or maintains a response ex. In practice say your working too hard keep it up till end of practice and you wont have to run windsprints  so they keep working hard Punishment ▯ Any interaction that decreases the strength of a behaviour kind of like contingency management almost but there is a difference Maximizing the use of punishment – if used consistency ▯ punish everyone the same for the same misdemeanor ex. Even if star player caught they punished the same punish the behaviour not the person allow input into what is the punishment don’t use physical activity as punishment (like doing suicides, windsprints, etc..)  makes it so physical activity like doing extra lap is bad but rather we want to make it so physical activity is  fun to do impose punishment impersonally  let peer pressure fix the bad behaviour by punishing whole group make sure the punishment isn’t perceived as reward or attention ex. Withdraw individual from group and then talk to them not while they are actively involved with group 10/17/2012 don’t punish errors during play don’t embarrass players in front of teammates use punishment sparingly but enforce it when you use it too often we teach to avoid punishment but don’t teach correct alternative behaviours people learn to execute to avoid punishment but not to excel Social Reinforcement ▯ non tangible, positive or negative, evaluative comments and reactions made by  other Can be presented through either a) verbal praise or criticism/sarcasm b) non verbal expressions or gestures (positive or critical) b) often overrides a) There are a number of factors which influence the degree to which social reinforcers have an impact on  learning and performance – they don’t always enhance it! Social reinforcement works best when  a) it is used on younger participants b) it is used infrequently c) it is used to convey information about competence d) it is administered by significant people of the opposite sex e) it is given by unknown or disliked others f) the task being reinforced is simple, well learned, or boring Social reinforcement exercise Focus on the appearance of behaviour of a neighbor Intro self to neighbor and make an evalulative comment that is either 10/17/2012 warm, sincere, positive negative , critical sarcastic nd 2  person intro back and make a return evaluative comment in one of the 3 forms above reflect upon your own feelings and type of response once you have heard the commet from your neighbor Implications 1. Children receiving continuous +ve social reinforcement gain better self – esteem and more positive  perceptions of their coach and team 2. A judicious use of +ve social reinforcement is important in the development and maintenance of +ve  coach/athlete interpersonal relations – which has a decided impact on learning (especially physical skills) 3. It must be decided whether to use social reinforcement to improve performance (use sparingly) or  to enhance the social environment (use liberally) or something in between  10/17/2012 Go under lessons to find lab#1 4. Any use of positive social reinforcement should a) be meaningful or important to the participant (not given indiscriminately) b) be contingent on some performance criteria not just on outcome c) be administered immediately and consistently among all participants d) be given for demonstrating good effort toward the target behaviour or performance of a skill e) allow for mistakes in overall performance ▯ trying hard and making a mistake is okay but multiple  mistakes will take me out of play f) reward appropriate social and emotional responses g) be used to maintain skills already developed by continuing to reinforce correct performance – don’t just  focus on incorrect performance or negative behaviour Distribution of reinforcement and punishment for effective coaching and teaching (Kauss, 1980) 10/17/2012 For pie chart above  50% positively reinforce  good behaviour as often as possible 5% punishment of intolerable behaviour along with suggestions for alternative behavior 45% ignore bad behavior while suggesting correct behavior “time out” procedure is alternate behavior because it reduces attention to any possible reinforcement of  intolerable behaviour Procedures for developing and maintaining specific performances or behaviours 1) Shaping Reinforcement of successively closer approximations of the terminal (final) performance or behaviour teaches hardest parts first  How to shape: a) determine present ability level b) identify steps or stages of the skill to be learned c) identify appropriate reinforcers d) clarify the terminal level of skill, performance, or behaviour e) start with the most important stages that can be accomplished successfully and provide appropriate +ve  reinforcement  f) selectively reinforce behaviour or skill execution that is increasingly similar to the terminal skill/behaviour g) then begin to fill in the missing parts of the identified skill – not a sequential process 2) Chaining Successive reinforcement of the component parts or segments of a skill or behaviour 10/17/2012 may be hard to know which are important parts so start from start or end and work way through steps How to chain behaviours or skills: Break skill down into linked segments teach and reinforce each segment in turns work on one segment until it is at or near the terminal level of execution This is also known as the whole­part­whole method (chaining) Ex. Basketball layup 3) Reinforcement Schedules the frequency of reinforcement schedules a) Constant schedule Reinforce every occurrence of the desired behaviour/skill Used in new or initial training  b) intermittent schedule 1) Ratio given after set number of correct responses ex. Every third repetitions 2) Interval given after a specific amount of time has elapsed 3) Duration given during a set period of time ex. Only given during certain drills or portions of practice 10/17/2012 Intrinsic Interest as a Motivator Definitions: 1. Intrinsic Motivation desire to participate in an activity or task for its’ own sake – enjoyment, excitement, challenge Innate need to feel competent and self determining when dealing with one’s environment (Deci, 1975) characterized by an ongoing process of seeking and attempting to conquer challenges that are optimal for  one’s ability How to measure intrinsic motivation a) free choice involvement in an activity  time spent b) Presence of performance quality  complexity, creativity, flexibility, spontaneity c) self­report questionnaires  interest, enjoyment, satisfaction 2. Extrinsic Motivation behaviour engaged in for reasons other than the activity itself external rewards (ex. Doing it because all friends are) activity becomes a means to an end a way to external reward or comply with the demand of others produces a feeling of external control resulting in compliance or defiance and is manifested by feelings of  pressure, tension, apprehension  Intrinsic and Extrinsic motives are on a continuum, they are interactive but not additive (see p.140) ( can  compete or cooperate with one another) 10/17/2012 How external rewards influence intrinsic interest have been analyzed in two ways: 1. Empirical approach – research based a) Lepper and Green (1975) – Nursery study felt tipped pens for drawings 3 groups of kids – expected reward, no reward, unexpected rewards 1 week later measured amount of free time spent drawing with pens Results: expected rewards spent less than half the time drawing than the no reward or unexpected reward  groups did Extrinsic rewards actually decreased the intrinsic interest in the activity b) Cognitive Evaluation Theory (Deci and Ryan, 1985) Evaluates how an individual perceives the impact of external rewards and thus the effect this perception  has on his/her  intrinsic motivation (enhance it or undermine it) A subtheory of the self determination theory (Ryan and Deci, 2000) – 3 basic psychological needs:  effectance, relatedness, & autonomy Thus a reward can be perceived to have a controlling or an informational function  i) Control – Locus of Causality (self determination)  if external it undermines intrinsic motivation if internal it enhances intrinsic motivation Controlling aspect of a reward chart p. 143 ii) Information – about one’s competence greater perceived competence enhances intrinsic motivation diminished perceived competence decreases intrinsic motivation  Informational aspect of a reward p. 143 10/17/2012 Salience: the importance attributed to a reward will determine how it is perceived by the recipient interpretation of the reward that determines whether it increases or decreases intrinsic motivation Other empirical propositions: c) The gender of the reward recipient influences the interpretation of the reward – this is gradually changing  in todays society Ryan (1980) – University scholarships football decreases intrinsic motivation (feelings of control) wrestlers and female athletes – increases intrinsic motivation. As it provides information on competence  since scholarships not given to them as often d) The age of the reward recipient influences the interpretation of the reward as kids grow older they tend to view rewards more as a bribe (control) e) Extrinsic rewards are associated with work (payment, promotion, success/status) f) Intrinsic Rewards are associated with play (mastery, skill acquisition, challenge, excitement) In sport and exercise, concentrate on providing intrinsic rewards – avoid feelings of work (stay in a cycle of  play and enjoyment) 10/17/2012 f) Competition and a focus on winning can act as an extrinsic informational reward – particularly for males competitive success tends to increase intrinsic motivation while failure tends to decrease it emphasize information on performance competence (mastery) while relating competition results or else  losing = incompetence = decreased intrinsic motivation  “It’s not whether you win or lose, but how you play the game” emphasis should be on performance not winning or losing (which places a value on it vs having fun) say for  kids 2. Anecdotal Reports – (Csikszentmihalyi, 1990) Asked if there are common pleasurable experiences in a variety of physical activities? (fun, enjoyment) Asked if there are common elements which produce these experiences? Asked do they occur in other activities? people work so hard at becoming experts in the area like bball, tennis, badminton, etc.. there must be  similar elements that provide intrinsic motivation Interviewed rock climbers, chess players, dancers, musicians, bball players Identified the term Flow Experience some days you get everything going perfectly and other days you have same situation but everything goes  wrong so we would like to replicate that flow experience (peak performance) an autoelic feeling where the participant feels totally involved in the activity “do the activity for the sheer joy of the doing”  All the people he interviewed talked about this “flow experience” so he started to analyze it ▯ what goes into   a flow experience He found: Flow is attained when the participants perceived skills are equal to the demands or challenges of the task  and the following conditions are present: 1. Complete absorption in the activity – so involved nothing else matters 2. Merging of action and awareness – totally involved in the task (don’t have to think about it, it just  happens) 3. Have a sense of control over one’s actions and environment 10/17/2012 4. Attention is centered and focused on only a few important details 5. There is a loss of ego (self – consciousness) where there is no concern about adequacy or  embarrassment  6. The demands/goals of the task are clear and the feedback is accurate and specific to the task 7. Time is transformed – seems to speed up (time flies by) still wanting to play more at the end, still fresh  8. Effortless movement – don’t have to think about it or try too hard (automatic pilot) Flow is usually attained both capabilities and challenge are high. If challenge High, skills Low  Anxiety If challenge low, skills low Apathy If challenge low, skills high Boredom If challenge high, skills high Flow How to achieve flow Motivation to perform (challenge) Optimal levels of arousal (vary by individual) Maintain narrow focus on key elements ­ stay in the present cant change what’s already happen or what is lible to happen all you can focus on is right now, this play,  this swing of the bat Pre­competitive and competitive plans and preparation  Physical preparation and readiness 10/17/2012 Confidence and positive mental attitude Trust and shared sense of purpose with teammates (cohesion) Feeling good about performance – in sync getting momentum in a game Implications 1. Extrinsic rewards do not necessarily undermine or enhance intrinsic interest in an activity 2. It is the individuals interpretation of the reward (Salience ▯ importance that it has to you) that is critical 3. It is not a question of whether or not to use an extrinsic reward – rather it is how such a reward should be  used 4. It is the controlling and informational aspect of the reward that must be considered are we self determined? Or is the result controlling you? Therefore as a leader we should: provide an optimally challenging environment provide rewards for competence use small rewards that are not too controlling provide opportunity for self determination (input and resulting responsibility) in evaluating and administering  rewards be interpersonally supportive Make people “origins” not “pawns” 10/17/2012 Types of Communication Interpersonal  occurs between two or more people Intrapersonal “self talk” or self thought Non Verbal Important part of interpersonal (communication and comprises of 50% of all communication ▯ body  language) Interpersonal Sometimes the message may not be received by the person as intended, or can get distorted and therefore  not transmitted. Therefore it is important to know how to effectively send a message    Guidelines for Sending Effective Messages 1. Be direct 2. Own your message (I, my) 3. Be complete and specific 4. Avoid double messages 5. State your feelings clearly 6. Separate fact from fiction 7. Focus on one thing at a time 8. Deliver messages immediately 9. No hidden agendas 10. Be supportive 11. Be consistent with non verbal messages 12. Reinforce using repetition 10/17/2012 13. Tailor message to the experience of the receiver 14. Was your message accurately interpreted? Look for feedback… See p . 233 for test on checking comm skills Non Verbal Communication 50 – 70% of all communication Tend to believe more than verbal Physical appearance – first impression “Body Language” – posture, gestures, body position (space) Touching (various forms) Facial Expressions Voice Characteristics (pitch, tempo, volume, rhythm, and articulation) Receiving Messages A) Active Listening A process focusing on content, intent, and feelings Attend to ideas Acknowledge comment Give responding feedback Non­verbal (head nod, eye contact, etc…) Paraphrasing Example of paraphrasing What I hear you saying is… Let me see if I’ve got this right. You said… 10/17/2012 What you are telling me is… Important that you listen and not just hear Plan or prepare to listen and attend B) Supportive Listening Behaviour Supportive “with” the sender: value the message Attending (nod, direct eye contact) Confirming: understand the message, don’t interrupt! Can be non­verbal Stand close and face the sender Direct eye contact Facial gestures Open posture Can be verbal Actively communicate understanding and acknowledgement C) Aware Listening Be flexible to listening according to the situation (use different strategies) Be alert for barriers (ie. Noise) or breakdowns (ie. Misinterpretations) When could breakdowns occur? a) in the sender’s message  ambiguous inconsistent verbal/non verbal conflict b) in the receiver’s message misinterpret the intent not attending/distracted 10/17/2012 The Communication process 10/17/2012 Decision to send message about something Encoding of the message by the sender Cannel through which the message is transmitted to the receiver Decoding the message by the receiver Internal response by the receiver to the message Purposes of Communication ­Persuade, Evaluate, Inform/Instruct, Motivate/Psych Up,  Promblem Solve/Deal with Conflict Types of Communication Interpersonal: 2 or more people ­wiehn listending, stand close, direct eye contact, facial gestures and open posture­> important to know  how to effectively send a message as people may not receive your message as intended (distractions etc) Guidelines to effectively communicate interpersonally Be direct Own your message (I understand, My opinion is etc) Be complete and Specific Avoid Double Meanings (sarcasm) State your feelings clearly (I’m upset with you) Separate Fact from Fiction (Don’t use I Heard..) Focus on one thing at a time Send Message Immediately (loses effect if you wait) No hidden agendas 10/17/2012 Don’t Manipulate People Re­Inforce Using Repetition (words/sentences) Be Supportive Communicate at same Experience Level as Reciever Be consistent with Verbal/Non verbal Actions Look for Feedback: W
More Less

Related notes for Kinesiology 1088A/B

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit