Class Notes (838,343)
United States (325,349)
Music (18)
MUSI 2730 (18)
Vinson (3)
Lecture

The Baroque era.docx

5 Pages
85 Views
Unlock Document

Department
Music
Course
MUSI 2730
Professor
Vinson
Semester
Spring

Description
p. 69­140 #2 hildegard #9 Farmer #13 bach cantata #14 messiah  #10 susato #6 jocquin des prez #17 Vivaldi #15 water music #18 bach fugue I. The Baroque era (1600–1750) was a time of turbulent changes in a society that saw  religious wars (Protestants vs. Catholics) as well as exploration and colonization of the  New World. II. The era also saw the rise of middle­ class culture, with music­ making centered in the  home; art often portrayed scenes of middle­ class life. III. The Baroque marks the introduction of monody, which featured solo song with  instrumental accompaniment; its goal was to recreate the musical­ dramatic art of ancient  Greece. IV. Harmony was notated with figured bass, a shorthand that allowed the performer to  improvise the chords. The bass part, or basso continuo, was often played by two  instruments (harpsichord and cello, for example). V. The major­ minor tonality system was established in the Baroque era, as was the equal  temperament tuning system. VI. While early Baroque music moved more freely, later Baroque style is characterized by  regular rhythms and continuous melodic expansion. VII. As musical instruments developed technically, the level of virtuosity and playing  techniques rose. VIII. The union of text and music was expressed in the Baroque doctrine of the affections. The Components of Opera I. Opera: large­scale sung drama combining vocal and instrumental music, poetry and drama,  acting and pantomime, scenery and costumes big productions, usually in foreign language. A recitative moves plot and action of opera forward little accompaniment, singing to the  plot. 1 declamatory vocal style that imitates natural inflections of speech 2 recitative secco: accompanied by basso continuo 3 recitative accompagnato: accompanied by the orchestra A arias: highly emotional and lyrical songs accompanied by orchestra  • da capo arias are in ternary form (A­B­A) B duets, trios, quartets, and sung commentary by chorus may also be included C orchestra performs overture (introductory number), and sinfonias (interludes) D libretto: text or scripts of the opera • written by the librettist II Early opera in Italy A lavish spectacles, scenic displays B composed for royal weddings, ceremonial occasions • Claudio Monteverdi (1567–1643): Orfeo (1607), Arianna (1608) • early operas based on Greek mythology C The Coronation of Poppea (1642) • later work by Monteverdi • based on Roman history • powerful emotions • established love duet III The Spread of Opera A Opera in England 1 masques: vocal and instrumental music with poetry and dance • presented in homes of the rich and influential 2 Puritans forbade stage plays B Henry Purcell (1659–1695) 1 English composer, organist, and singer 2 wrote masques and operas for several venues 3 assimilated Italian and French styles C Purcell’s Dido and Aeneas 1 considered first great English opera 2 presented as a play set to music for a girl’s school in Chelsea 3 based on Virgil’s Aeneid • Aeneas is shipwrecked at Carthage, falls in love with the queen, Dido • Aeneas leaves Dido to continue his journey to found Rome D Listening Guide 11: Purcell, Dido and Aeneas, Act III, excerpts (1689) 1 Act III, opening: style of a hornpipe 2 recitative: Dido decides her fate is death 3 Dido’s Lament: sung over ground bass ostinato • descending bass line: symbolic of grief in Baroque music IV Barbara Strozzi and the Baroque Aria A Barbara Strozzi (1619–c. 1677) 1 professional composer, singer from Venice 2 prolific composer of secular and sacred music 3 successful in an age of a male­dominated society B Listening Guide 12: Amor dormiglione (Sleepyhead, Cupid!) (1651) 1 monody, solo soprano with harpsichord 2 light­hearted da capo aria (A­B­A) 3 sensitivity to the text V use of word painting I. Bach and the Church Cantata A Cantata: multimovement work for soloists, chorus, and orchestra (20 minutes) 1 part of the Lutheran church service 2 based on Lutheran chorale 
More Less

Related notes for MUSI 2730

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit