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Marcus Aurelius Meditations Outline

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Department
Philosophy
Course Code
PHIL 1070
Professor
Nicholas M Ray

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Description
Book I & II 12/06/2013 Book I Grateful for the people listed Rehearses good­spiritedness toward humanity Opens self up to rest of the world Success is part of universal plan unfolding, not just due to self Breaks down barrier between self and world in position of power Keeps self honest, aware of other people Subtle reason to think we can benefit from this idea The universe is endeavor for mutual benefit Universe wants us to be friendly to one another The stability of goodness (5 & 17) The freedom of goodness Aristotle: In what way is the virtuous man independent? Similar tension between contrary impulses in stoicism We are all working together, be mindful and helpful What is good is not dependent on anything else Chance cannot destroy what is truly valuable Goodness is not subject to circumstance Figure we have in mind as a Stoic Marcus Aurelius aims toward what he thinks a good Roman citizen should look like by finding value in one person Marks out a good man (Book I App. 16) through his adoptive father, the former emperor Never sits with one topic for a long time Decent length, but never full analysis Certain concerns come up, lay out answers and move on Start from particular problem and move away Thanks the Gods (Book I App. 17) lays out contingency of benefit Stoics differentiate between things that are Goods & Indifference  Anything that is not morally good Within indifference, some things are preferable Wealth and prestige are not morally good Presence or absence should not affect Goodness Would prefer to be comfortable good person than good person living in poverty still Good things (moral things) always rely on reason Always possible to become Good (Book 1 App. 17) Many contingent benefits and harms just from nature, one can benefit or suffer in many ways without earning  them Problem of evil raised ­ not always through our own agency that Goods that are not moral arise The moral Goods are always in our power Fate and chance play major role in Indifferences Good rearing can shorten path to moral virtues If universe is laid out in accordance with plan and planner is good Why do good things happen to bad people? If God is all­powerful, he is not universally benevolent because there is injustice in the world Or God is universally benevolent, but not all powerful God cannot be both universally benevolent and all powerful because there is injustice present Never any lack to the moral Goods, fair distribution Steadfastness, good doing, truly good things are merely acts of reason, depend on nothing but the doer’s attitude Can’t stop someone from attacking, but can choose reaction Indifferents are distributed unfairly What Marcus Aurelius has in mind (Book 2 App. 5 & 17) for the virtues, the point of education The couple most important primary virtues are: 1. Reason has to stay healthy Not corrupted or destroyed by excessive please/pain 2. Have to remain purposive If we are supposed to be governed by reason, we shouldn’t allow ourselves to flit randomly from one impulse to another, jumping  between subjects Have to look self square in eyes and seize the day, get focused now in the moment 3. Not dependent on others Need others to exist, but not dependent on actions Even if you are total dickbag, I’m still going to be a good person because it is the right thing to do 4. It welcomes whatever comes Don’t let compulsion destroy happiness Maintain equilibrium with activity Where does motivation to keep going come from? If greedy, can be motivated by passion (to build empire, etc.) If fearful, motivated to build protective military and walls If not these, where is motivation to stay engaged? We can reason our way there by grasping nature of world People will keep caring in some sense about well­being Not in a way where we allow fluctuations in emotional state to destroy our happiness Committed to idea that we should promote wealth as far as possible, world where people live in relative comfort is better than  world of relative misery External objects are not permanent We name things to identify, but never think they don’t change There is no stable Charles River, every second it is destroyed and recreated, though we choose to think of it as permanent Same with body, think of self as stable being, but slow cycle cells are completely replaced, take in food excrete waste, cells die  cells born All physical objects beside some true atom (which will change in location) are steam of unending difference, creation and death  constantly Why should we care about something 
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