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MUSA 1300 (8)
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Exam #2.docx

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Department
Music Academic
Course Code
MUSA 1300
Professor
Donald James

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Description
His. Rock and Roll and Pop Music  October 12, 2012 BUDDY HOLLY Rockn’ Roll Shake, Rattle and Roll • Bill Haley’s text removes lyrics with the exception of one and changes form to  accommodate Pop radio • Bill Haley and the Comets • In the Big Joe Turner version, he sings verses before he gets to the big verse • Bill Haley sings one and then gets to the catchy chorus • Big Joe Turner doesn’t focus on the chorus but focuses on the verse • Big Joe Turner appeals to blues’ fans Turner sings it like a blues song “Mystery Train” ’53 by Little Junior and ’55 Elvis Presley • The Elvis Presley version is up­tempo, more youthful and lively • Little Junior version is kind of dark and slow, kind of heavy • Little Junior sings it in a blues version • Presley guitar solo was very country­sounding • Little Junior ends the song with a dark ending while Elvis Presley has a  widespread appeal to the ending where he says they are not going to take his baby  again which seems like a hero • Elvis sings half­way from a Country singer/Blues Music with a gospel  background Chuck Berry (born 1926) ­known for infamous guitar solos ­guitar becomes the popular instruments ­important instrumentalist “Maybellene” (1955)  Sings about cars  Emphasize cars as the one point of freedom for teenagers  Distortion in the guitar  The guitar is very present in how the song is mixed  Guitar is clearly the lead instrument  Guitar solo in the middle of the song becomes popular ­when we hear this version, we expect Chuck Berry to play the song exactly how we hear  in the record ­we expect the concert to be a repeat or similar to the record ­back then, the live performance was the performance but now, the primary is the record Elvis Presley (1935­1977) • Biggest star of the early rockn’ roll era • Excellent singer • He croons as well as Sinatra and has many different styles • Spends most of his young life in Memphis so he is immersed in a lot of cultures  and uses that to his advantage • Presents himself on stage is very important • He becomes one of the first teen idles • Very charismatic • Most U.S. homes by the 1950s have televisions so the way that the new artist’s  look or present themselves on stage is extremely important • Sinatra appeared in films and that’s added to his popularity and the same thing  happened to Elvis • RCA Victor, Elvis had a big deal • 1957, he is drafted into the army and by the time he comes back, he is competing  with the Beatles Elvis performing in the Ed Sullivan Show:  every Sunday night, cbs showed the Ed Sullivan Show  format came out of baudeville  comedians, dancers, singers  most popular television show at the time “Hound Dog”  Elvis changes the text to make it suit his perspective  He is backed up by the Jordanaires  He dances, he sings, he jokes around while he is performing “Are You Lonesome Tonight” (1960)  Elvis the crooner  Addressing the second person ­he appeals to everyone ­he is the guy all dudes want to be and all girls want to be with ­he is a pop idol but does not write the music like the Tin Pan Alley ­it is important to write the music you perform­Buddy Holly • Holly seems to mix up styles like blues and country • Emphasize rockn’ roll as something new • Focuses on song­writing and textures while Elvis focused on voice • Writing and performing music Buddy Holly’s track on Peggy Sue (1957) o Not as cool as Elvis o Dry, kind of awkward o Able to draw tambers out the guitar and drums o 1 Notes Oct. 15, 2012 Dick Clark: • gained fame been a teen idol • American Bandstand Conflicts of Interest: o Also finds own stars and promotes them o Payola­practice of record companies paying disc­jockies to play their song o Realizes the commercial potential for rockn’ roll o We see the band performing and we see a large number of teenagers performing o Popularize dance crazes o The Twist (1960) huge dance craze by the Chubby Checker o American bandstand was important for dance fads They are popularizing with young male pop stars  Meant to appeal to young women  Fabian best exemplifies the conflict of interest  Good looking young man but cant sing  “Tiger” early rockn’ roll with no melody but an important hook  early 1960s, this is at the top of the chart Payola • illegal practice • Alan Freed was linked to a number of illegal practices under the payola scandal  which ruined his career • Dick Clark got caught up as well and simply became a tv host • Establishes what is now on as illegal • Cash for play is something that no longer happens Brill Building  Specific building in ny similar to the tin pan alley works  Housed songwriters and publishers  Tendency towards factory model  Early 1960s these were not performers, they are writers for the teen idols  Goffin and King, Lieber and Stoller, Bacharach and David  Girl Groups became popular  “The Shirelles”  teenage girls or young women who performed in sync   lead singer was Shirley Owens, usually the name of the lead singer was evident in  the girl group  “Will You Love Me Tomorrow?” (1960)  Carol King’s version sounds more womanly  Big string sections and lots of presentation Phil Spector (b.1939)  In jail for murder lol  Wall of Sound style  Feel immersed into this song  Feel surrounded by the musical presentation  Feel as if song envelops us as a listener instead of song playing at us  4­track recording takes the tape and mixes them into four spots  record instrument once and then does it twice allows for greater composition and  texture in music  Be My Baby (1963) by The Ronettes  Sounds like the instrument is behind the vocalist  Uses a lot of “reever”  Huge presentation on this song  Sounds like an entire orchestra playing on it  Expanding orchestration and instrumentation  Recorded everything mono Motown Berry Gordy Jr. ­originated from RnB Sam Cooke  “Cupid” (1961)  take this light style rhythm and blues th Notes October 17 Motown ­difference in those writing, recording, and performing the songs ­Berry Gordy Jr. Light upbeat RnB and turning it into a pop song • comes from Motor Town, Detroit • black performers from Detroit • what Gordy emphasizes is good musical sound, but also a clean sophisticated  presentation from the performers as well • Supreme girl group who are very meticulous on their performance and dance  elegantly • Wanted his girls to take etiquette lessons • Polished presentation • House Band one single backing band that plays on most of the songs • The Funk Brothers backing artists that played the “Motown sound” • Creates consistent sound across the label • Very danceable groove coming from the rhythm section that comes from an up­ tempo tone • Well­done vocal harmonies • The Supremes girl group primary singer Diana Ross • dancing synchronized style and classic Motown relying heavily on the base line • “You Can’t Hurry Love” 1966 • very catchy song with big hook • good chorus • song form isn’t as simple as you initially received • influence in RnB section • Doo­Wop rhythm done Acapella by dudes • Motown difference is the people singing the songs • Underline track stays the same, singer changes though • The Temptations singing “My Girl” (1964 • base heavy section focusing on the rhythm • Berry Gordy Jr is the founder of Motown and has an effect on every artist  coming out of Motown • he aslo determines the sound and the look West Coast Music becoming popular Beach Boys ­California is coming to it’s own as becoming the land of fun ­represents a different picture in modern society cars become incredibly important because they go hand­in­hand with freedom ­surfing is an exotic sport and in cali they do it all the time ­a lot of people allude to surfing in their music ­emphasize this ideal teenage lifestyle ­cars represent freedom/liberation and kids feel a sense of independence Surf Guitar ­few bands that experience a degree of popularity playing the instrumental version of  rockn’ roll ­surf guitar is a primary sound in popular music o The Ventures performed “Walk Don’t Run” 1960 o Beach Boys was a band that was within the family o They were a vocal group and known for a musical style o Thick homophonic texture and using falsetto on top of it o Draws heavily on rockn’ roll and California style o Lyrically, they deal with cars, dating, and surfing o Brian Wilson is the primary song­writer for the Beach Boys o Classic style o “Fun Fun Fun” 1964 biggest selling single o draws from Chuck Berry but changes differently o Rockn’ roll on one hand and California style on the other o *cant sue people for guitar licks o vocal style is classic beach boys o about a girl who takes her dads car and dips o develops rivalry with the Beatles o going back and forth with Beatles shows how popular they are o experimenting with more complex rhythms o “California Girls” 1965  o we hear arrangement and different instrumental sounds and textures o admit a sense of artistry that we haven’t heard 33 1/3 rpm Long­Playing  conceives the album  aesthetic of rockn’ roll  begins with beach boys  unified artwork instead of collection of songs  Wilson is improving his style  Recorded an album called Pet Sounds  Monument and legacy of the Beach Boy’s new sound  Texts and lyrics are introspective  Marks a distinct shift not only for Beach Boys, but for rockn’ roll  Rockn’ roll officially changes and songwriters were considered artists at this point  Beatles began to do the same thing  First track of Pet Sounds called “Wouldn’t It Be Nice”  2 and a half minute composition October 19 Beach Boys ­end of 1960s • Cali sound/west coast • Bryan Wilson brings a sense of composition, texture, and arrangement in popular  rockn’ roll • Best example is Pet Sounds • We start to see a shift in aesthetics in rockn’ roll • The album becomes the main thing • Rivalry between Bryan Wilson and The Beatles • Sergeant “…….” The beatles • Psychedelia interested in alternate modes of perception usually perceived from  hallucinogenic drugs • Beach Boys engage in this that their rhythm is surreal • i.e. “Good Vibrations” (1967) follow up of Pet Sounds • Bryan Wilson by then stopped touring with the group • Beach Boys engage in this psychedelia • Instrumentation gives us this feel • ­“thereamin” instrument creates a sorta outer­worldly sound/ you don’t have to  touch it for it to make music • texts describes boy/girl love but provides and alternate mode of perception • their very creative period lasts throughout the 1960s and becomes some what of a  nostalgia after that The Beatles ­important to rockn’ roll from this point forward o British Invasion English band o Peaked influence on popular music in the US regardless of the British background o WWII has taken bit of a toll on the infrastructure of England o As a result, we see teenagers in 1950s and early 1960s as two social groups: Mods  or a Rocker o Mods and Rockers are mid­class teenagers and both are looking to improve in life o Rockers  do so my emulating American teenagers so rockn’ roll fans o Adopting the images of American pop culture and following people like Elvis o Mods are trying to break away from British culture o  They adopt very expensive taste and clothing and engage in buying things that  raise your cultural capital o adopt different loads Rockers­ adopt US culture and Mods­ tries to break away o Rolling Stones­ rockers Beatles­in between o The Beatles mediates between these two groups o In their earlier stage, founded by Paul McCartney and John Lennon o Presentation very much in line with American Popular culture o Changed style in 1960s o They did this because of their manager, Brian Epstein o Instead of slicking their hair back, they rock the bowl cuts o Mediates between mods and rockers o They say their “mockers” Skiffle popular in 1950s 1960s UK  Light version of rockn’ roll that demonstrates humor  Humorous  Don’t need expensive instruments to play skiffle  A lot of people start making music because of how cheap it was  Influence British Invasion  A lot of bands existing at this time  Earliest forms of the Beatles were Skiffles The Beatles •  From Liverpool • place where music arrived first • teenagers fell in love with American popular music and blues • by early 1960s, sound for popular music is called the Merseybeat • took sound of skiffle and engaged in rockn’ roll with a dynamic danceable music • emphasizes beat and rhythm • have very exciting sound for young people because they have a strong connection  with rhythm • primary songs writers­ Lennon and McCartney • we have George Harrison are lead guitar and Ringo Star as drum man • turn towards independent sounds which the Beatles mastered • George Martin is the one who records the beatles and shapes the sound of the  beatles • Producer of classical music • Interested in a lot of nuisances and sound and brings this out of the beatles  recordings • Think of it divided roughly into 3 categories  62­64 Beatlemania  65­67 Middle Period during this point, voices are well formed and it is the  most influential.   68­71 Late Period working as independent and put it together afterwards Beatlemania  written by John Lennon and released in 1962  “Please Please Me” up­tempo/guitar driven pop music with vocals on top  typical rockn’ roll text  most important band in the US  February 1964, they 
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