Class Notes (837,434)
Canada (510,272)
CLST 330 (15)
Lecture

CLST 330 – Jan9th.docx

8 Pages
38 Views
Unlock Document

Department
Classical Studies
Course
CLST 330
Professor
Fabio Colivicchi
Semester
Winter

Description
CLST 330 – Jan. 9th The Polis had to have a central location that was organized  Towering walls, harbors, ship sheds, agora Religious place in the agora A religious festival also has political significance  A political ceremony also has prayers and such at the beginning  Homer, Iliad (the shield of Achilles):  Ring 1: rim is the ocean  Ring 2,3,4: the earth and the 2 poleis Ring 5: center of the shield is the sky  Scenes going all around 2 cities(poleis) shown, a city at war and a city at peace  The Polis at Peace:  Wedding scenes, banquets (adult men), wedding procession(young to status of adults), songs and  dances(young men and women), adult women watch from their houses A judicial litigation in the agora  Weddings were one of the main social gatherings  Religious festivals and funerals were the other main social gatherings  Iliad: The people were gathered together in the agora, and there a dispute had arisen, and 2 men were  disputing about blood price for a man who had died. The one made a claim to pay back in full,  declaring publicly to the district, but the other was refusing to accept anything. Both were heading  for an arbitrator, to get a limit, and the people were speaking up on either side to help both men  A court case  The Polis at War: Two attacking armies try to capture the polis and its riches The citizens, following Ares and Athena, exit the city to meet the enemy while women, children and  elders watch from the walls They seize the cattle of the enemy, the enemies who were at a council, come and battle  The Countryside: The fields and the ploughmen  The estate of the Basileus and the harvest scene, women, boys and servants prepare food for the  workers The vineyard and vintage Cattle going to the fields and attacked by lions, a grazing field and flocks of sheep  A dancing floor in the countryside, where young men and women dance while the aoidos(bard,  singer of poetry) sings and people watch The Space of the Polis as Described in the Shield Inside and Out Common and Private Culture and Nature The Agora  The Architecture of the Greek Poleis:  Sparta is not completely built as a city and has not provided itself with costly temples and other  buildings, but is inhabited village fashion in the old Hellenistic style Athens is impressive, so it looks more important than it was Panopaeus is a polis in Phocis, not really considered a polis because no gym, no theater, no  government office, no market place, no fountains, etc.  However, there are boundaries with neighbours and an assembly Name of city derived from father of Epeius Maintain that they are not Phocians In Megara Hyblaea, organized in blocks and each block contains houses Regularity is sought after, because they want it to be equal in size Selinous in Sicily has the agora in the center as well because it is the central aspect of Greek cities Metaponto in South Italy, has 90 degree angles because the land is colonial so they are able to cut  lines and design it as they wish, such as countryside properties cut into squares Poseidonia in South Italy is separated into public, and private quarters in rectangular blocks The Spartans were very attached to their own way of living, so they remained with no walls and a  combination of 5 villages and no impressive architecture  Polis Institutions and the Athenian Democracy: What qualifies as a democracy?  Leaders by election  Very specific to Greeks Basic institutions of a Greek polis Assembly (ekklesia)  Council (boule)  Magistrates (archai) Courts (dikasteria)  The criteria of selection of citizens, the requirements to enter the above institutions and their  composition and power change from polis to polis. This set of criteria and rules is the politeia  (constitution)  Each polis has its own politeia, and it can change over time The Greeks, starting at least from the 5  century BCE, classified politeiai into a relatively small  number of types  The Classification of Constitutions: Basileia(king)/ Monarchia(power of one)/ Tyrannia(with lots of power/means great man)  Aristokratia(the power of the best, how you represent the power of the few)/ Oligarchia (the power  of the few)  Demokratia  Archia from arche, power= command, rule, especially if based on delegation(offices); the term  indicated how many potential office holders there are Kratia from kratos, power= strength, sovereignty; the term indicates who are the empowered  members of the community  The Development of the Athenian Democracy: Originates from the idea of equality and participation that was integral to the polis culture  Athenians considered democracy their ancestral constitution, typical to their polis and so did other  Greeks.  Theseus: the mythical founder of the city and of democracy  Solon: archon is 594/593 BC, who according to Aristotle, established “the origin of democracy”  Rather, he laid the basis on which democracy could be established almost one century later  Tried to solve a deep social crisis caused by the contrast between the elite and rest of the  population  Abolished debts and slavery for debts, removed the stones marking mortgaged land  Vase with 5 models of granaries, perhaps a symbol of the highest of th
More Less

Related notes for CLST 330

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit