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Lecture

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Department
Religion
Course
RLGA02H3
Professor
David Perley
Semester
Fall

Description
RLGAO2 L5 (Feburary 25 ) th Slide 1 • Martin Luther and the protestant split • Phase 1: early Christianity • “Most apocalyptic literature is eschatological” o most are eschatological but not all o not synonymous o most apocalyptic literature is about judgement o heaven/hell o it is in this apocalyptic phase o the Christians we categorize as an apocalyptic Jewish sect o if Jesus preaches about an imminent end.  Slide 2 • Scholars what they agree on (consensus) • Scholars agree that he was in Nazareth and he has a brother James • At the beginning of This  • Meets john the Baptist • The Micbah is a ritual purification • John the Baptist has decided this is how he has some sort of ritual purification • Jesus might have been a disciple of John • There might have been a bit of a showdown • Jesus may have taken the higher road • There were competitions for these people • Closest to what we get to hard history (what probably actually happened • His ministry is radically short and he gets to fall under the Romans Slide 3 • the gospels are ordered according to how historians figure the gospels are  arranged chronologicall • Mark­ symbolizes the winged lion (opens into the desert) • Mark presents jesus as the savior of the gentiles • The gospels of Mathew presented him as the promised messiah of Israel • The Mind maps go into a little more detail • Slide 4 • Writtine in approx.. 75­80CE Slide 5 Slide 6 • Gospel of Luke comes later, where Jesus expresses concern for the poor • Luke portrays Jesus as the savior of the gentiles(non­Jews) • The community that gathered around Luke • We don’t know if Luke wrote this document  • They figure the same authors who wrote Luke also Acts • Scholars are pretty sure that Mathew and Luke used Mark as a source • John­ Jesus is the world made flesh • John is the latest chronologically of the Gospels (90­100CE) • Slide 7 Slide 8  Slide 9 • There is other material that is identical in Mathew and Luke so they hypothesize  that they used some other material • German scholars identified this hypothetical document as Quelle (Q) • Slide 10 • Mathew has some stories about Jesus hanging out with the outcast • But if he talks about what he says that is a sayings • Sayings gospel ▯ the words are given more significance than these moments about  his death resurrection th • A bunch of different communities ▯ Paul smooths over and then by the 4  Century  same (?) • From Jesus to Christ (movie) ▯ tradition turns him into Christ and that takes times • The creeds the doctrines and the dogma (takes time) • Slide 11 • Historians are trying to say that the people at the time believed that he was the  person predicted in the Hebrew bible • For Jesus’s community that ratifies it for them • There is some proof that this confrontation took place at the temple (7) • Last Supper ▯ Jesus is arrested and charged with treason for the Romans • 9. King of the Jews (Messiah)  • Gospels o 4 • Acts ▯ Luke­ Acts • Epistles ▯ Letters (Paul) o Scholars believe most letters in the New Testament were written by Paul o Things happen in interesting ways in history and historians are suspicious  of the stories we get o Letters (earliest writings in the new testament 50­60 CE) • Revelation ▯ apocalyptic vision at the end o 100 CE o Tradition would look at revelation as an allegory (dragons, beasts) about  Rome (666)­ ▯Nero o Revelation attributed to “John” – but not sure which John o The authorized Canon makes the final cut (the book) o There are people who take this book and as a prediction of the future o Hebrew bible (Torah­ classic stories, Prophets, Writings (hymns and  poetry) o Once we get to the Qur’an there is no organizing principle like that • There are other gospels like the gospels of Thomas and Peter o Apocryphal (Adjective( • Thomas ▯ spiritual gospel (focuses on Jesus’ wise sayings) • 1945 found the complete Gospel of Thomas in Egypt • Slide 12  • have this initially Jewish tradition that opens its doors to the gentile sect • it is a missionary religion • one of its primary aims is to increase its ranks (make a larger group of  individuals) • Mediterranean becomes established as the state religion of the Roman empire  (Christian) • The non­christian roman EMPIRE is falling apart by the 5  Cent. CE • Roman empire spreads into Europe • We tend to think of Christianity moving North and into the West • It does travel east though • By the fourth century, Constantine is the emperor and moves the capital to the  East and calls his capital Constantinople • Paul’s letters ▯ yelling at people and steering people into the right direction in  terms of practice (might be good as thinking of him as a CEO) • Helped to get Christianity growing • It continues to spread outside of the context of pAUL • In each region we have people in charge (regional managers ▯ Bishops) • In each major area you have the Major Bishops of Rome • As this tradition develops and it wants to be a unified tradition and so any  decision made the biships get to gether and discuss a course of action • When the capital is in Rome the Bishop in Rome has authority over all the other  bishops • We can imagine that at one time Constantinople was supposed to be an important  person  • The Biship of Rome  • Make a connection between Rome and Peter who lived his last days in Rome • One of Peter’s nicknames is THE ROCK (cornerstone of tradition) • They believe that Peter was the first bishop of Rome • By 325CE we have the council of Nicaea  Slide 13 • Constantinople was for a time the centre of the empire  • Byzantium ▯ byzantine empire was different o The Christianity that develops there is different  They call it orthodox o They were distancing themselves from another group • The biship of Constantinople achieves some notoriety but in the Eastern churches  there is no Uber biship and there is no overarching centralized Biship • They also have philosophical and theological issues • This argument begimes with Western wortl making an argument about the holy  charge and god….(?) • By 1054 the eastern and western church  has ex­communicated • In a tradition that wants to celebrate a council of bishops you have another  tradition trying to initiate policy • Orthodox tries to preserve early Christianity (orthodox­ means “ I’m right”)  • Some scholars like to talk about the Eastern church as having a mystical emphasis  (person trying to seek a close relationship with god) • Mystics try to speak abou their relionship with God and love • Mysical (eastern churches)  ▯tries to celebrate religious experiences before we die Slide 14 • Own famous practices of meditation and contemplation (some time of meditative  moment) • There are similarities here (breathing techniques)­ maybe if they are lucky they  get mystical experiences • View icon whilst praying • ICONOCLASM ▯ some religions do not like images • Christian tradition celebrates imagery • We will never see an icon in an orthodox charge with Mary depicted • There is this love and veneration of Mary • Your attention cannot get too focused on Mary • Slide 15 • THE PRESS IS MIGHTEIR THAN THE PEN • Magisterial reformation • Luther▯15 /16  century and how does the technology facililtate the success of  luther • Movable type is an invaluable tool for luter to get his message across • Luther is essential for us to understand the protestant reformation, thisis the  beginning of a whole new way of orienting Christianity • Early Christianity and there is a lot of forces and factors, different gospels and  different communities and it gets funneled down to a doctrine (the Nicene creed) • Eventually you have the East and the West split which is over with by the 11   century • In the West the latin church has een a semi­unified monolithic unified consistant  church • The Luther in his earlier days speaks of a Christian of a free lord subject to none,  a christian is a dutiful servant subject to all • Perhaps another way of thinking about community is selflessness • By combining the two concepts, luther getes this idea of freedom and devotion • He gets this idea of these people ebeing part of a community • When he says freedom from devotion he means freedom from people (freedom  from authority and freedom of the catholic church) • He measn a Christian communitity but not the one he has rejected • He is free to devote himself to god  • What is luther reacting to? o His issue as an issue of mediation th o What do we mean by mediator in a 20  century context?  Solving a problem and a mediator comes to smooth it over  Using a priest as a mediator  Mediat
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