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T.J.Berry (11)
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Department
Philosophy
Course
PHL240H1
Professor
T.J.Berry
Semester
Summer

Description
QUALIA­ NAGEL & DENNETT Nagel What’s consciousness?  An organism has conscious mental states if and only if there is something that it is like to  be that organism­­something it is like for the organism. Main Theses Physical Science Ignores Consciousness Consciousness “is not captured by any of the familiar, recently devised reductive  analyses of the mental, for all of them are logically compatible with its absence.”  Behaviorism, functionalism, identity theory are all failures as far as explaining  consciousness. They don’t capture the mind entirely  ▯its entirely possible to know all behaviors, functions, but not know its  consciousness. Its conceivable for a creature to lack consciousness despites their  behaviors and functions are the same as ours.  Difference with Ordinary Reduction Why is it that the hands are reducible to properties microphysically. Yellowness is an effect on the mind, but you can’t say that for consciousness,  because it is the effect on us itself. Basic Idea “If . . . facts about what it is like for the experiencing organism . . . are accessible only  from one point of view, then it is a mystery how the true character of experiences could  be revealed in the physical operation of that organism.” Main Argument (1) Every subjective phenomenon is essentially connected with a single POV. (2) Consciousness is essentially subjective—It is what it is like for someone. ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ (3) Consciousness is essentially connected with a single POV. (4) Objective, physical theories invariably abandon (any and thus) that POV. ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ (5) Objective, physical theories cannot explain consciousness. (1)  Every subjective phenomenon is essentially connected with a single POV.  If you take out POV from a subjective phenomenon, then it’s not a subjective  phenomenon anymore. What would be left of what it was like to be a bat if one  removed the viewpoint of the bat?  (2)  Consciousness is essentially subjective—It is what it is like   for   someone . QUALIA­ NAGEL & DENNETT There’s something like for me to experience, then it’s subjective because its tied  to my subjective. (4) Objective, physical theories invariably abandon (any and thus) that POV. Objective, physical theories try to get what’s true regardless of the subjective you  occupy, independently of us, or our POV. Lightning has an objective character that is not exhausted by its visual  appearance, and this can be investigated by a Martian without vision Bats Just as visual experience is very different than audio experiences, echolocation  experience will be diff than visual experience, the qualitative character of bat’s echo  experience will be very diff than the sorts of experience we have. “I want to know what it is like for a bat to be a bat. Yet if I try to imagine this, I am  restricted to the resources of my own mind, and those resources are inadequate to the task  . .” and “that these experiences also have in each case a specific subjective character,  which it is beyond our ability to conceive”  No matter how much a blind person knows about the color experience, they can never  know what its like to see the color Summary it appears unlikely that we will get closer to the real nature of human experience by  leaving behind the particularity of our human point of view and striving for a description  in terms accessible to beings that could not imagine what it was like to be us.  If the subjective character of experience is fully comprehensible only from one point of  view, then any shift to greater objectivity­­that is, less attachment to a specific viewpoint­ does not take us nearer to the real nature of the phenomenon: it takes us farther away  from it . . . Brief Objection O: But you are saying t
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