Study Guides (234,550)
United States (117,831)
Boston College (3,453)
MUSA 1300 (8)
Final

Music Final Review.docx

9 Pages
132 Views
Unlock Document

School
Boston College
Department
Music Academic
Course
MUSA 1300
Professor
Donald James
Semester
Fall

Description
Music Final Review Styles and Genres of Pop Music in the 1970s: Stylistic Influences and Changing Musical Aesthetics­ • The music industry made a lot more money due to the increasing popularity of  prerecorded tapes • Eight track cartridge and cassette tape formats had initially been introduced  during the mid­1960s • The record industry increasingly impelled to present more choices so more genres  came about • The top 40 list dominated the AM radio airwaves • The broadcast for rock music was FM • Increased   in   popularity   because   of   the   capability   for   high­fidelity   stereo  broadcasting • The FM stations moved to a format called AOR (album oriented rock) • Aimed at young white males aged thirteen to twenty five • Pop Rock, adult contemporary, singer­songwriters, soft soul, country pop, bubble  gum, disco are all new types of styles • Pop Rock is an upbeat variety of rock music Media, Technology, and the State of the industry in Propagating Divergent Styles­ • Adult Contemporary is an extension of the old crooner tradition with varying  degrees of rock influence • Singer­Songwriters is a cross between the urban folk music and commercial pop  style of the brill building tunesmiths • Soft Soul is a slick variety of rhythm and blues often with lush orchestral  accompaniment • Country Pop is a style of the soft rock, lightly tinged with country music  influences • Bubble Gum is a cheerful song aimed mainly at a preteen audience\ • Disco is a new form of dance music in the late 1970s characterized by elaborate  studio production and an insistent beat • They also saw the beginnings of oldies radio • Many of the black performers specialized in a smooth and romantic style called  soft soul • Has roots to early Motown sound • Soul music was less assertive in its lyrics and its rhythms than its counterpart • Highly profitable mass­audience concerts • Hard rock group Led Zeppelin toured the US breaking the world record for live  concert attendance set by the Beatles • Live concert was the peak of the musical experience • The sheer enormity and spectacle of the rock concert helped to create a visceral  sensation of belonging to a large community, a temporary city formed by fans Peripheral Movements of the 70s: Stylistic Influence and the Presentation of an Alternative to Mainstream pop Music­ • A rock album has a capacity that is medium, with a twelve­inch disc played at 33  1/3 rpm • Could accommodate more than forty minutes of music over twenty minutes per  side • Development of studio technology encouraged musicians to experiment with  novel techniques • High fidelity stereo sound placed the listener in the middle of the music • Created complex aural textures to construct a given track • Multi­tracking was taken advantage of to play all instruments on a given track • Musicians insisted on doing recordings on the first take to get the sense of it live • Led Zeppelin “Stairway to Heaven” • Shows the diversity of music that was produced, promoted and consumed • Sledgehammer style of guitar­focused rock music drew on various influences  including urban blues, san Francisco psychedelia and the virtuoso guitar of jimmi  Hendrix • Heavy textures and extremely loud volume • Interest in folk music • To own a copy of the song, you had to buy the album • Amazing marketing scheme Disco: Social and Stylistic Origins of Disco as a Phenomenon and Music Style­  Represented the rise of a massively popular alternative to rock music  Centrally focused on social dancing, including couple­based danths such as the  hustle and choreographed line dances that hearkened back to 19  centry ballroom  dances such as the quadrille  Represented a reaction against two of the central ideas of album oriented rock: the  LP as art and the rock group as artists  De­emphasized the importance of the band  The DJ’s who played the music in nightclubs, and a handful of glamorous stars  often had quite a shot­lived careers  Rejected the idea of a rock album as a collection of individual pieces  Rediscovered the single and expanded it to fill the time­frame offered by the 12­ inch long­playing vinyl disc and developed techniques for blending one record  into the next without interruption  Disco derived from “discotheque” a term used in Europe to refer to nightclubs  devoted to the playing of recorded music for dancing  The rise of disco was driven by several factors; the inspiration of black pop music  like Motown, soul, and funk, rise in popularity of social dancing among middle­ class  Americans,   new   technologies   like   synthesizers,   drum   machines   and  synchronized turntables, the role of the Hollywood film industry in promoting  musical trends, and the economic recession of the late 19702 which encouraged  many night­club owners to hire DJ’s instead of musicians  Donna Summers “Bad Girls”  The dress code of the disco clubs implied a rejection of the t­shirt jeans style by  rock and reinstated the hierarchy and classiness in dressing  Famous with the urban black and Latino communities as well as the openly gay  communities  Club with flashing lights, flashy people, constant dancing, sweaty bodies  Disco represented a self­indulgent, pretentious and vaguely suspect musical  orientation if you were a led zeppelin/rock fan  People linked gay people with disco  Emerged in Manhattan nightclubs which served as social gathering spots for  homosexual men  Creates an irresistible dance groove, disco dancers never have to skip a beat  Steady medium fast tempo  Straightforward repetitive song forms  Easy subject matter and lyrics  Limited harmonic vocabulary MTV, New Media, and Popular Music in the 80s:  Recession was a reason why the music industry crashed in the mid 80s  However, artists like Michael Jackson and Madonna saved the game  There was a lot of competition for entertainment at the time such as home videos,  cable vision, and video games  Decline in disco and an increase in illegal copying of commercial recordings by  consumers with cassette tape decks  Sony Walkman personal tape player and larger portable tape players called  “boomboxes” surpassed those of vinyl discs for the first time in history  Introduction of the 5­inch compact disc and the rapid decline of the vinyl disc  Digital technology spawned new and more affordable devices for producing and  manipulating sound such as drum machines and sequencers and samplers for  digital sampling  Digital technology and the rapid expansion of the PC market allowed musicians to  set up their own home studios and stimulated the growth of genres like hip­hop  and techno  Satellite technology allowed worldwide broadcast of live concerts  Deregulation of the entertainment industry led to an explosion in the growth of  cable television which led to MTV, Music Television  MTV changed the way the industry operated, rapidly becoming the preferred  method for launching a new act or promoting the latest release of a major  superstar  Worked well with the radio and other media to boost record sales and create a new  generation of rock superstars  Focus on white rock artists reminded many critics of the exclusionary practices of  AOR radio  MTV responded to widespread criticism of their policy with the argument that  their format focused on rock, a style blacks didn’t play  Michael Jackson’s “Beat It” and the rest of the ‘Thriller” album forced a change  in MTV’s essentially all­white rock music format  Set new standards for production quality, creativity, and cost and established the  medium as the primary means of promoting popular music College Rock­  Emerge on independent labels  Privileging of song­writing and craft of image and presentation  Attempts to turn away from commercial liability  Idea that they are doing something different  Having “sold out” to their fans  Having something in common with the DIY  Drawing on all sorts of sources to create an alternative  Reaches to pop culture because of an anthem hook Heavy Metal­ • Example was mid­1980s band Metallica • Have fast tempos • Thrash metal is strikingly similar • Has late punk sound • Punk sound that is socially conscious • Dealing with mythology or something that describes social ills • Emergency of popular force through popular sales develops their own culture  within them • Contrast as an authentic heavy metal • Draws on longer song structures • Doesn’t exceed commercial radio • Virtuosity is still in play Hip­Hop/Rap: Origins and Flow­  Rap is the authentic voice of an oppressed urban underclass and as a form that  exploits long­standing stereotypes of black people  Emerged as one part of a cultural complex called hip­hop  Forged by African American, Puerto Rican, and Caribbean American youth in  NYC included distinctive styles of graffiti, breakdancing, attire, and speech  Hip­hop was a rejection of mainstream dance music by young black and Puerto  rican listeners which was shaped by the DJ  Spinning records at neighborhood parties, gym dances, and dance clubs made  DJ’s popular  Transformation of the turntable from a medium for playing back recorded sound 
More Less

Related notes for MUSA 1300

Log In


OR

Don't have an account?

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.

Submit