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COMM 2401 (21)
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Department
Communication Studies
Course
COMM 2401
Professor
Mary Francoli
Semester
Winter

Description
Introduction (January 9 2014) Research proposal due on February 6,  ­ Research is 10­12 pages Assumptions • What words come to mind when you think Canadian Culture? ­ Nice, hockey, polite, tim hortons, winter sports, native • Art work is Canadian what is your thought or response? ­ Contemporary, group of 7,  • What is an Institution? ­ Social or cultural organizations that have been embedded into our daily lives (govt, culture, society)? What is culture? • Arts, anthropological, how we live, what we consume, political • Culture (latin): till the ground to worship, refinement of plants (refinement of people), symbolic activity (behaviours), system of ideas or  beliefs • Culture challenge: define culture in the context of your work For this class: art, history, heritage and sport (a little bit of multiculturalism but not really) Establishing a context Canadianism • Not all institutions are museums or galleries (they don’t exist in our norm culture, they’re hidden) • Prepares us to adapt to national challenges (feels good to go home, grounding about it makes you feel  safe) Resilience! • Globalization: worry that things blurring together in world (didn’t work out the way we thought it would pan  out) • Threat of Americanization in Canada (foundation of Canadian nationalism happened) • Rise of mass media in 1950s: radio is uncontrollable, new medium etc • Economic trade agreements Canadianization • Nationhood during periods of insecurity 2005 elections (intelligencia) Give us topics to focus on that aren’t the real topics to be focusing During 1950 in USA they were all anti communism, during that time, culture fell onto the rule of the CIA as  best way to combat communism • Expose changing conceptions • Consolidation of elite positions The Dependent Arts Pierre Bourdieu: “To understand the practices of writers and artists…” ­ Need to go back a couple of centuries: Art for art sake (Pure Aesthetic in Europe) rejection of competition Entitlemtht in arts community, any commercialization of it is cheap and garbage ­ Mid 19  century Europe (industrialization) made money from machine New industrialists, start writing popular books (pulp fiction novels) The authors despised this (those people were wealthy) The bohemians rejected this popular cultural products and taste of bourgeoisie and decided they be  servants ONLY to the arts (art for art sake) ­ It resulted in arts and culture severed completely from market demands • Sponsorship and patronage (no money) they separated from MAKING money to only getting GIFTS of  money still have this prob today  • Market of symbolic goods and symbolic capital  Bill gates makes lots of money and gives it away, this makes him a superhero good guy, philanthropist In return of this, he gets symbolic capital and status • Bohemians reject money, ask for money and in return gets STATUS Dependent Arts in North America • Sociologist Paul DiMaggio’s evolution of the arts in North America Evolution of culture in USA, specifically HIGH CULTURE Theatre, opera, sympohony In USA, there was new world, European, they wanted to appear like noble European society by  institutionalizing culture (metro opera, Chicago symph, museums and funded exclusively by the families  that arrived Rockefeller, Carnegie because they wanted to be like European nobility) Non profit model: they can’t sell high culture for money (can only make enough money 
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