SMF 204 final lecture notes.docx

59 Pages
162 Views

Department
Sexuality, Marriage, and Family Studies
Course Code
SMF 204
Professor
Hilary B Bergsieker

This preview shows pages 1,2,3,4. Sign up to view the full 59 pages of the document.
Description
09/01/14 Ethics of Autonomy Informed choices – not hurting others Individuals need to take an active role in maintaining and enhancing their sexual health Personal responsibility This involves knowledge, critical thinking Human Sexuality Sex – biologically male or female XX and XY Gender – maleness or femaleness, feminine or masculine; psychological and sociocultural vs. biological  Gender identity – self concept of being female or male Gender role – complex cluster of behaviors/mannerisms to which we are expected to conform on the basis  of our sex. Culturally defined  Some people define their sex/who they are by biology Sexuality involves: physical activities, behavior – for reproduction and/or pleasure Erotic feelings – desires, fantasies, thoughts, urges, attractions  Sexual organs  Human sexuality – how we experience and express ourselves as sexual beings (gender, gender identity,  gender roles, sexual orientation). Critical part of the self Multidisciplinary nature of the study of human sexuality Historical perspectives Views at different times Method: examining historical documentation Conclusions: different societies have different views  Religious/moral perspectives What is “right” and what is “wrong” Closely tied to historical (documents versus practice; e.g. birth control) E.g. sex for reproduction  Method: examining religious writings Conclusion: great differences across religion and sometimes within religion Psychological perspective Why different people behave differently/how it affects them; behavior, thoughts and emotional responses of  the individual and the individual in sexual relationship Method: case study, experiments, correlational research (e.g. surveys) Different schools of thought or theoretical approaches (e.g. psychodynamic – oral, phallic, anal, latency,  genital stages versus social learning modeling) ­ draw different conclusions about the same phenomenon  Define right and wrong in terms of effects on individuals and others Sociological perspective Understand behavior within a culture e.g. cultural effects via socialization Norms, roles, expectations – groups and subgroups (closely linked to social psychological). Kinsey­like.  Behaviour of groups in the population of society as a whole.  Effects demographics on behaviours (e.g. age, sex, SES) Method: survey, interviews, observations (i.e. field research)  Anthropological perspective Cross cultural range of behaviours. They take a comparative perspective. Often study non­industrial  societies.  Method: participant observation (main method) with possibility of bias and accuracy issues.  Examples: Inis Beag and Mangia (a sexuality restrictive society versus a sexually open society)  Conclusion: there are great variations between cultures and we are one of the most restrictive societies Biological perspective Examines role of sexual behavior in reproduction and the role of biological factors n sexual behavior –  anatomy, physiology, hormones  Method: animal experimentation [problem: difficult to generalize across species], anomalies, and  correlational studies.  Conclusion: there is more evidence for social and psychological factors than there are for biological  determinants.  13/01/14 Theories and Research Theory ▯ tentative and testable explanation Research ▯ objective test of theory 1. Psychoanalytic – Freud  a. Theory of personality (sex is at the base and ties everything together)  b. Personality: id (pleasure), ego (reality), superego (idealistic)’ c. Psychic determinism i. Everything has meaning e.g. dreams Unconscious motivation Processing w/o awareness Defense mechanisms – internal conflict: Repression (banishing) Projection (attributing elsewhere)  Reaction formation (the opposite) Displacement (deflect to less threatening) Sublimation (deflect to lofty goal) Stages: oral, anal, phallic, genital/adult Oedipus and Electra complex Love mother Fear/realize castration Father rival/blame mother Resolution: identification 2. Learning Classical Conditioning Process of association Something neutral paired with stimulus that elicits an unlearned response UCS + UCR = NS  NS + UCS = CR Rachman  UCS (erotic slides) = UCR (arousal) CS (black knee high boots) + UCS (erotic slides) = UCR (arousal/erection) After training: CS (black knee high boots) = CR (arousal erection)  Stimulus generalization: boots, heels, sandals  Treatment: pair aversive UCS w/sexual unwanted stimuli Phases of CC Acquisition  The probability of CR increases as the CS is paired w/UCS)  Extinction  The probability of a CR decrease as the CS and the US are uncoupled, w/only one or the other being  present at any time Spontaneous recovery After a brief period of rest, following extinction, the CS spontaneously prompts the CR Savings  When the CS is paired with the US again, even briefly, the CR returns to levels of approaching those at the  peak of the acquisition phase Operant Conditioning – Instrumental  Behavior (outcomes) +ve reinforce (love, praise, orgasm, money) strengthens and increases the likelihood of the operant behaviour ­ve reinforce (shame, guilty, pain) strengthens the likelihood of the operant behaviour Processes  Reinforcement: receive the good or take away the bad Punishment: receive the bad or take away the good +ve: presentation of unpleasant stimulus weakens/decreases the likelihood of the operant behavior ­ve: removal of pleasant stimulus  weakens/decreases the likelihood of the operant behavior  Social Learning Theory  Observing actions and outcomes of models No trial learning  Knowledge Skills Self­efficacy norms 3. Sociobiology: traits and behaviours that lead to perpetuation of genes – will be encouraged a strong man will attract lots of women an aggressive men will be able to have sex with lots of women (keep them away)  double standard, rape W&M differ in their reproductive strategy  Sperm = small and cheap = non selective =promiscuous  Characteristics: Genetic assurance (you know its yours): M▯low, F▯total Commitment to offspring: M▯low, F▯high Reproductive potential: M▯huge, F▯small Testing the theory: The Research Process Research terms: Hypothesis: statement of relationship; research  Variable: anything that varies of changes  Operational definition: describing measurement of variable  IV: experimenter manipulates it  DV: measured/observed, depends on the participant Control variable: factors/variables that we try to hold constant  Population/sample: representativeness  4 taxonomies of research methods Case Study: intensive investigation of 1/a few individuals  Direct Observation: observe behavior in natural setting or in a laboratory  Survey: questionnaires, interview (most common) Experimental research: direct manipulation of independent variables Moore: Men and Women in Date selection  Bar Research  Facial Patterns Type 1 Glance Room encompassing 5­10 seconds no particular object 253 times Type 2 glance Short darting glance Gaze/avert (3seconds) at a particular man  3 glances on average per man 232 times Type 3 gaze fixate Gaze directly at the man Several Longer than 3 seconds 117 times  Other head­based solicitations  Hair flip: 134 times Head toss: 102 times Neck presentation: 58 times Whole body movements  Parade  Walk across room  41 times  exaggerated hip sway back arched, breasts out  Approach  Approach, stand 2 feet from man  Dance request  Solitary dances  Ethical Principles Informed consent Know what you are being asked to do Purpose of the research (doesn’t mean disclosing the research) No force, coercion Know enough about the study that you can make the decision of whether or not you want to participate Protection from harm Anonymity/confidentiality Physical or psychological harm (stress, trauma) Cost­benefit approach “Costs” of a study vs. “benefits” of the outcomes 20/01/14 Anatomy Male Sex Organs Penis Root, shaft, glans, corona, meatus 3 spongy tissues:  Top 2: corpora cavernosa Bottom: corpus spongsiosum (urethra) Sponge­like Tumescence ▯ fill with blood ▯ vascular phenomenon Foreskin ▯ circumcise Tyson glands – smega  Scrotum Sac holds the testes Dartos muscle ▯ temperature  Produce sperm, testosterone (endocrine glands)  Seminiferous tubules – spermatogenesis Interstitial cells – testosterone, b/w seminiferous tubules  Spermatic cord – contains vas deferens Epididymis – store sperm  Sperm  300 million per ejaculation 23 chromosomes, gender determinant  Structure top to bottom Acrosome Head Nucleus containing chromosomes Mid­piece containing mitochondria to provide energy for swimming Tail  Seminiferous tubules ▯ rete teste ▯ epididymis  Epididymis ▯ vas deferens ▯ pubic bone ▯ bladder ▯ prostate ▯ ejact duct ▯ urethra ▯ ejaculation Seminal vesicles  70% of ejaculate Prostate  30% of ejaculate  Cowper’s glands  Pre­ejaculatory fluid External Female Genitals  Clitoris  Glans, shaft, hood Masters and Johnson Homologous Corpora cavernosa/crura  Scrotal tugging ▯ m&j ▯ therefore female are less sexual  Mons Pubis  Labia  Minora (inner lips) Majora (outer lips) Bartholin Glands Perineum  Anus and vaginal opening Introitus  Vaginal opening  Hymen  Hymenal tags  5 types  Annular (full hymen) Septate (hymen split in half) Cribriform (hymen split into chunks) Imperforate (hymen split into very small chunks) Parous introitus (after birth, large hymen) Vulva  3 types Virginal  Nulliparous (after having intercourse) Parous (after giving birth) Vagina Barrel 8­10cm  Resting ▯ balloon, inflates ▯ elastic, accommodates Mucous membrane Blood congests around vessels, seeps, beads ▯ lubrication Nerve endings in lower 1/3  Pubococcygeal muscle Grafenberg “G” spot Uterus  holds and nourishes fetus Pear = good visualization of what the uterus looks like layers: perimetrium, myometrium and endometrium.  Inner ▯ endo (grows and thickens/proliferates)  Sloughed off each month in menstruation Lower 1/3 = cervix ▯ goes into vagina OS: Opening of cervix Fundus: top of uterus Papanicolaou  Developed the ‘pap­smear’  Fallopian Tubes 3 parts: isthmus, ampulla and infundibulum cilia­lined egg travels to tube fertilization infundibulum infundibulum curves and meets fimbriae  Ovaries: gonads Endocrine glands ▯ hormones Produce eggs (ova), estrogen, progesterone  Egg contained by follicles  Finite number Moves to surface of ovary Attracted to frimbrae of tube Cilia action to move through the tube 28/01/2014 Physiology of Sexual Arousal and Response People vary greatly in the cues that excite them sexually and in the frequency with which they experience  sexual thoughts and feelings  The Senses and Sexual Arousal Each sense plays some role in sparking sexual arousal  Vision: lingerie enhances women’s sex appeal by strategically concealing and revealing body parts.  Men appear to be more responsive to visual stimuli than women  Haselton et al (2007): 42 participants, identify photos evaluating women ‘trying to impress’ and found 52% of  photos identified were when the women were in their fertile phase than their luteal (40.5%). Men’s mate­ retention efforts increase during partners approach to ovulation  Red clothing ▯ sexually desirable and attractive  Men tend to be more interested in mediated erotica than women are Smell: body’s natural odor can play a role in sexual arousal. Western society obsessed w/personal  cleanliness ▯ told the artificial scents in soap/perfume etc. can make us more sexually appealing  4 stages of sexual response Identified by Masters and Johnson Excitement Plateau Orgasm  Resolution  2 processes Vasocongestion (blood flow into faster than out?) Myotonia (muscle tension)  1. Excitement Vasocongestion Males Erection Sac thickens, spermatic cord tightens Blood pressure and heart rate up for both males and females Refractory period  Females  Lubrication Glans of clit swill Nipples erect (myotonia)  Breasts swell (late excitement) Vagina “balloons” Uterus and cervix up ▯ tenting effect Sex flush 2. Plateau Vasocongestion peaks Males Penis erect Ridge and testes swell Fluid at tip BP and HR rise (both male and female)  Females Orgasmic platform Swelling of outer 1/3 of vagina Clitoris retracts Breasts swelling and uterus enlargement Lips change colour 3. Orgasm “Contractions at 0.8 second intervals” ▯ definition  Myotonia Male: two stages 1. Ejaculatory inevitability Vas, vesicles and prostate contract Force bulb at base of urethra (emission ▯ its inevitable at this stage ▯ no turning back ▯ coming ▯ cumming)   2. Urethral bulb and penis contract (propulsion)  Male and female: orgasm Jump in blood pressure, pulse and breathing rate Muscles contract (spasms all over the body) E.g. carpopedal spasms Female:  Orgasmic platform contracts Uterus contracts, waves­top to bottom Psychological: 3 stages 1. Suspension or stoppage Sense of everything stopping 2. Suffusion of warmth Feeling of warmth spreading from clitoris to part of the pelvis 3. Pelvic throbbing Pelvis throbs, almost feel a vaginal heart beat 4. Resolution  Post orgasm ▯ return to unaroused state Release of tension and blood Reversal of build­up (longer in older people, pregnant women, someone who hasn’t had an orgasm during a  sexual session)  Both male and female bp, hr and breathing return to normal  Male:  Erection disappears Scrotum and testes return Refractory period  Female Reduced breast swelling (first sign)  Clitoris ▯ normal position Orgasmic platform relaxes and shrinks Vagina ballooning diminishes and uterus shrinks 15 to 30 minutes (longer if you haven’t had an orgasm)  04/02/14 Menstruation  Pain ▯ masturbation helps cramping, natural methods, endorphins from orgasm 4 menstrual cycle phases 1. Follicular (day 5 ­ 13) Low levels of progesterone Low levels of estrogen ▯ FSH (hypothalamus and pituitary)  Hypothalamus sends out gonadatropin releasing hormone to pituitary and then that release 2 gonadatropin  Egg in follicle ripens ▯ producing estrogen so levels rise Graafian follicle  Moves to surface of ovary Estrogen ▯ endometrium to grow (proliferation) Estrogen ▯ luteinizing hormone surge (pituitary) Estrogen ▯ stop producing follicle­stimulating­hormone (FSH) Thin cervical mucous  2. Ovulation (day 14)  Rising estrogen ▯ lateral hypothalamus surge Follicle ruptures “Mittelschmerz”  ▯ middle/abdomen pain  Ovulation occurs 14 days prior to menstruation  Mucous thins Body temp dips and then rises  3. Luteal phase (day 15 to 28)  Follicle ▯ corpus luteum Produces progesterone (“secretory” phase”  Increase in progesterone ▯ LH (luteinizing hormone) lowers and FSH lowers Corpus luteum degenerates (because of lower LH)  Ends ▯ lower estrogen and progesterone  Luteal phase constant (14 days)  4. Menstruation or menses (1­5 days)  lower E and P  endometrium sheds menarche  2­3oz of blood ▯ 4­6 tablespoons of discharge  06/02/14 Reproduction, Conception/Pregnancy and Childbirth Ovulation: First into body cavity Drawn by fimbriae into fallopian tube Moved by cilia Sperm: 300,000,000 released  ≈ 2000 reach ovum  1 penetrates ▯ contraception occurs Ova:  7 million oogonia in fetal ovaries 2 million primary oocytes in newborn 40,000 oocytes by adolescence 400 oocytes are ovulated Improving chances Timing of coitus Amount of coitus  Facilitative coitus Embryo Development – Zygote Down tube Cells divide, become a mass in a few days 3­5 days to reach uterus implants 5­7 days after conception  “Embryo” 3 trimesters of development  Pregnancy Signs of pregnancy  Presumptive –missed period Probable – human chorionic gonadatrophin (hcg) Positive – fetal heartbeat, movement  1  Trimester Cellular mass ▯ trophoblast ▯ placenta Attaches to wall of uterus Separate blood systems Amniotic sac Massive body development ▯ little time  Cephalocaudal order  Embryonic and Fetal Development  1 month Prenatal Development Fertilization occurs. Zygote implants itself in the lining of the uterus. Rapid cell division occurs. Embryonic  state lasts from 2 weeks to 8 weeks. Cells differentiate into 3 distinct layers: The ectoderm, the mesoderm,  and the endoderm. Nervous system begins to develop. Embryo is ½ inch long.  Changes in mother Possible morning sickness or nausea, and fatigue. Breasts may begin to feel tender. No weight gain.  2 months Prenatal development Heart and blood vessels form. Head area develops rapidly. Eyes begin to form detail. Internal organs grow,  especially the digestive system. Sex organs develop and gender can be distinguished. Arms and legs form  and grow. Heart begins to beat faintly. Embryo is 1 inch long and weighs 1/10 ounce.  Changes in mother Increased frequency in urination. Possible nausea and tiredness. Constipation, heartburn, and indigestion  may begin in the second month and last throughout the pregnancy. Breast tenderness. No noticeable weight  gain.  3 months Prenatal development Head growth occurs rapidly. Bone formation begins. The digestive  organs begin to function. Arms, legs and fingers make spontaneous movements. Fetus is 3 inches long and  weight 1 ounce.  Changes in mother Perspiration may be increased. Possible nausea. Continued need to urinate more frequently than usual.  Breast heaviness and tenderness. Small weight gain (2­3 pounds) Detecting Birth Defects Amniocentesis – usually performed around 16­18 weeks gestation ½ ounce of fluid from amniotic sac Uses ultrasound to insert needle CVS Advantages over Amnio Earlier (1  trimester) Fluid withdrawn via catheter inserted into uterus via vagina and  cervix – guided by ultrasound 2  Trimester  14 weeks fetus moves (quickening) 18 weeks heart detected (20 weeks to go) 20 weeks open eyes  24 weeks light, sounds Mother – high point psychologically: calm, sense of well­being Embryonic and Fetal Development  4 months Prenatal Development  Lower parts of the body show rapid growth. Bones are distinct in X rays. Reflex­movement becomes more  active. Heartbeat can be detected. Sex organs are fully formed. Fetus is 7 inches long and weighs 5 ounces.  Changes in Mother Belly begins to show. Faint movement of the fetus may be felt. Fatigue. Decrease in frequency of urination.  Increase in appetite. Morning sickness may diminish or end. Weigh gain about 3­4 pounds.  5 months Prenatal Development A fine, downy fuzz covers the entire body. Ears and nose begin to develop cartilage. Finger­nails and  toenails begin to appear. Fetus may suck, hiccup and kick. Fetus is 12 inches long and weighs 14 ounces.  Changes in mother Possible shortness of breath. Possible fluttering movements as fetus stretches. Possible food cravings.  Pelvic joints begin to relax. Weight gain is 3­4 pounds.  6 months Prenatal Development  Eyes and eyelids full formed. Fat is developing under the skin. Fetus is 14 inches long and weighs 2 pounds.  Changes in mother Possible backache. Fetus’s movements now usually felt. Weight gain is 3­4 pounds.  3  Trimester th 7  month head down position Weight pain  Mother lots of stress Heart strained and weight is +22­27 lbs Braxton­Hicks Embryonic and Fetal Development 7 months Prenatal Development  Cerebral cortex of brain develops rapidly. Fetus is 16 inches long and weighs 3 pounds.  Changes in mother Fetus is very active. Possible blotchy skin, which will clear up after the baby is born. Ankles may swell from  standing. Possible backache. Weight gain is 3­4 pounds.  8 months  Prenatal Development  Subcutaneous fat is deposited for later use. Fingernails reach beyond the fingertips. Fetus is 17 inches and  weighs 5 pounds.  Changes in mother Occasional headaches, backache, difficulty sleeping. Weight gain is 3­5 pounds.  9 months  Prenatal development  Hair covering the entire body is shed. Organ systems
More Less
Unlock Document

Only pages 1,2,3,4 are available for preview. Some parts have been intentionally blurred.

Unlock Document
You're Reading a Preview

Unlock to view full version

Unlock Document

Log In


OR

Join OneClass

Access over 10 million pages of study
documents for 1.3 million courses.

Sign up

Join to view


OR

By registering, I agree to the Terms and Privacy Policies
Already have an account?
Just a few more details

So we can recommend you notes for your school.

Reset Password

Please enter below the email address you registered with and we will send you a link to reset your password.

Add your courses

Get notes from the top students in your class.


Submit